Matter herdefinieert contentmarketing met nieuwe positionering

Matter herdefinieert contentmarketing met nieuwe positionering

Redactie Baaz
Matter kondigt de herlancering aan als een geïntegreerd creatief netwerk met de nieuwe tagline: ‘Unlocking your full potential’. Door het beste te halen uit mensen en merken met hoogstaande content en technologie als drijvende krachten wil Matter zich verder presenteren als een significante en innovatieve internationale content-speler.

CEO Olivier Smit: “De afgelopen periode hebben wij goed gekeken naar alle ontwikkelingen in de markt en vooral goed geluisterd naar onze klanten. Op basis daarvan hebben we onze dienstverlening verder aangescherpt en de synergieën tussen de verschillende labels geoptimaliseerd. Door deze herpositionering, de energie en expertises binnen de bureaus geven we opnieuw vorm aan contentmarketing, een vakgebied dat we al in de jaren tachtig internationaal hebben helpen creëren met succesvolle cases zoals Allerhande.”

Storytelling, strategie, creativiteit en data

In dat nieuwe model smelten storytelling, strategie, creativiteit, technologie en data naadloos samen. Doel: klanten en Matter zelf naar het hoogste niveau tillen met méér impact, méér relevantie en méér return on content. Content moet raken, resultaat opleveren en efficiënt en integraal ingezet worden volgens het ‘headless’ content principe. Hierbij worden verhalen middelenvrij ontwikkeld en vervolgens naar ieder benodigd middel doorvertaald en doorgezet via een headless CMS.

Een mooi recent voorbeeld van deze crossmediale aanpak is het net gelanceerde label NS Dagje Uit, waarvoor MPG, onderdeel van Matter, samen met NS een nieuw concept ontwikkelde met storytelling, creativiteit en data aan de basis. Voor Allerhande, dat zich de afgelopen jaren ontwikkelde van een printmedium naar een omnichannel foodplatform, zette Matter samen met Albert Heijn deze beweging naar middelenvrije contentcreatie al eerder in.

Expertise

Met de herpositionering komt er ook een nieuwe website en merkfilm die de koers van het netwerk onderstreept. Labels binnen de groep zijn SOCIAL.INC (dat dit jaar fuseerde met The Social Club), MPG (Amsterdam), MPG Concepts (New York) en Gicom (Antwerpen). Zij geven ieder vanuit hun eigen expertise invulling aan de nieuwe positionering, die ook Matter-collega’s wil inspireren om het maximale uit zichzelf te halen. Smit: “Echt impactvolle content ontstaat wanneer strategie, concepting, creatie en distributie naadloos samensmelten, met data en technologie als drijvende krachten. Maar dat vliegwiel krijg je alleen in beweging met een groep gedreven specialisten. Er zit een enorme energie in onze organisatie om met deze aanpak onze klanten naar het hoogste niveau te tillen.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie