Bezoekersrecord voor Webwinkel Vakdagen

Bezoekersrecord voor Webwinkel Vakdagen

Redactie Baaz
De 2017-editie van de Webwinkel Vakdagen (#WWV17) heeft meer bezoekers weten te trekken dan alle voorgaande versies van de beurs.

De combinatie van prikkelende presentaties, actieve standhouders en een goede organisatie heeft bovendien geleid tot tevreden geluiden alom.

Eén van de drukst bezochte presentaties was de keynote van Google. Pim van der Feltz, Director Google Netherlands, had duidelijk naar het advies geluisterd dat hij in 2016 meekreeg van de bezoekers: ‘geef ons een tip mee voor volgend jaar’. Die opdracht nam hij ter harte en de boodschap voor 2017 was even kort als krachtig: ‘Check hoe goed je bent op het gebied van mobile’. 

Volgens Van der Feltz vertaalt alles wat je als onderneming doet in 2017, maar ook daarna, zich naar hoe goed je als bedrijf opereert op een mobiele telefoon. 'Lukt het je niet om mobiel goed te werken, vergeet het dan maar', aldus de Google Director. 

Meer data

De vele thema’s van de Webwinkel Vakdagen 2017 waren verdeeld over twee dagen. Op woensdag 18 januari kwamen de thema's connected store, B2B, Travel, Advanced Marketing, Mobile, Conversie en Customer Experience aan bod. Op die dag wisten 5,627 bezoekers hun weg naar de Jaarbeurs te vinden. De nadruk van de tweede dag lag meer nog dan de eerste dag op data. 

Op 19 januari werden de thema’s operations, selling, B2B, content, digitalisering van de overheid, cross border en brands behandeld. Tijdens de tweede beursdag mocht de organisatie 5,489 bezoekers verwelkomen. In totaal had de elfde editie van de Webwinkel Vakdagen 11,116 bezoekers, een record! 

Tevens een leuke statistiek: 490 bezoekers zijn beide dagen op de Webwinkel Vakdagen aanwezig geweest. 

Virtual Reality tijdens Webwinkel Vakdagen 2017

Onder de 250 exposanten was er grote tevredenheid over de bezoekers en de presentaties. Op de beursvloer zelf was aan beleving geen gebrek. Virtual Reality in combinatie met racevoertuigen deed het goed. Standhouders lieten merken hoe belangrijk het aspect beleving is bij het verkopen van diensten en producten. 

‘Steek energie in testen’

Tijdens de presentaties gingen de sprekers dieper in op de data achter en de beweegredenen voor de keuzes die ze maken. Dit werd goed duidelijk bij de presentatie van Andre ten Wolde, CEO van Domino’s Pizza Netherlands & Belgium. Domino’s laat klanten inmiddels met een mobiel device pizza’s bestellen, ongeacht of ze op het strand of in het Vondelpark zijn. 

Domino’s voert ook regelmatig tests uit. De data die het daarmee vergaart is volgens de CEO onmisbaar. 'Soms bevestigen tests een vermoeden, maar soms ook tonen tests aan dat onze verwachtingen absoluut niet juist zijn. Ik kan ondernemers dus alleen maar adviseren hierin veel energie te steken.' 

Het effect van retouren

Alec Minnema, werkzaam als consultant bij Ordina VisionWork, liet zien waarom het zinvol is om goed uit te zoeken waarom consumenten bepaalde keuzes maken. Minnema onderzocht of product retouren een vloek of een zegen zijn voor webwinkels. Wat blijkt: beide is het geval. Een webwinkel die de drempel verlaagt om producten te retourneren, kan hiermee vertrouwen kweken. Maar de grotere hoeveelheid retouren is wel een aanslag op de winstgevendheid van de onderneming.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie