Data Feed Management: e-commerce en connectiviteit

Geert van der Klugt
Data Feed Management faciliteert de onverwachtse samenwerking tussen de Purmerendse ZZP'er en gigabedrijven als Bol.com en Amazon. De techniek daarachter is simpeler dan ogenschijnlijk lijkt.

De term doelt op het beheer van verschillende data feeds; een term die, gelijkmatig aan e-commerce, populariteit vergaarde in de afgelopen vijf jaar. Kanalen als Bol.com, Beslist.nl, Google Shopping en Amazon stellen zichzelf beschikbaar voor productdata van derde partijen.

LEES OOK: Webwinkel Vakdagen 2019

Data Feed Management

Om te beginnen: een samenvatting van het doeleinde. Stel, je verkoopt een online catalogus van topproducten, maar beschikt niet over de naamsbekendheid of marketingmiddelen om bezoekers zo ver te krijgen jouw domein te bezoeken. Je hebt een platform nodig; een podium. E-commerceoplossingen geven gebruikers veelal de mogelijkheid om webshopcatalogi  op te stellen middels een reeks herkenbare specificaties. Bouw je een catalogus op basis van deze specificaties, dan beschik je over presenteerbare data.

Voorbeelddata
  • Omschrijving: Herenshirt voor mannen.
  • Producttitel: Herenshirt
  • Kleur: Wit
  • Hals: V
  • Maat: M

Data Feed Management wordt interessant wanneer er sprake is van een uiteenlopende attribuutopstelling. Verkoop je duizenden producten, allen in minimale variaties -- inclusief bijbehorende attribuutafwijkingen, en zoek je aansluiting bij een online warenhuis als Beslist.nl of Amazon, dan dien je een datastructuur te faciliteren waar het warenhuis genoegen mee neemt. Het businessmodel van grotere partijen rust op uniformiteit; integratie van derde partijen in hun catalogi moet zo efficiënt en contactloos mogelijk verlopen. De Purmerendse ZZP’er dient zich dus te schikken. Tools komen daarbij tegemoet.  

Channable

Een voorbeeldige oplossing is Channable. De managementtool splitst jouw data op een configureerbare wijze, zodat deze uiteindelijk een kanaal als Google Shopping, Beslist.nl of Marktplaats in kan. Aanlevering van data wordt geautomatiseerd met API-koppelingen. Vóór de publicatie van jouw data op een extern kanaal controleert Channable of jouw feed aan de eisen van de betreffende partij voldoet.  Op de website vind je uitgebreide overige informatie over API, automatisering en de toekomstige connectiviteit tussen online winkeliers.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert