Drop shipping: hoe, wanneer en waarom?

Geert van der Klugt
Ben je een natuurtalent op vlakken als marketing en vertoon; onderga je maandelijks tienduizenden paginabezoeken, maar snap je de ballen van ERP-systemen en magazijnprocessen? Drop shipping, ofwel het nieuwe doorverkopen, wordt een alsmaar aantrekkelijker prospect voor de online groothandel en webwinkel. Samengevat stelt de methode een platform in staat om andermans leverings- en voorraadlogistiek ter eigen voordeel te benutten.

Een drop shipping-proces is grofweg samen te vatten in drie stappen.
 

  • De consument doet een aankoop in een online winkel.
  • De online winkel bestelt het gekochte artikel bij een drop shipmentleverancier.
  • De drop shipmentleverancier levert de bestelling aan de consument.

Drop shipping

De aantrekkelijkheid ligt in een dubbelzijdige voordeel. Een welbezochte webshop levert een drop shipmentleverancier orders op die normaliter buiten bereik vallen. Een welgeregelde drop shipmentleverancier faciliteert leveringssnelheid, foutloosheid en klanttevredenheid die normaliter voor een webshop ondenkbaar is. Beide partijen slaan een slaatje; de klant eindigt blij.

LEES OOK: De zes belangrijkste e-commerce trends van dit moment

Criteria

Anderzijds vergt een succesvolle samenwerking een scherpe blik, met name voor groothandels en webshopeindes. Een voordelig samengaan is afhankelijk van de benutting van elkanders kwaliteiten, maar wanneer marges te dun worden, kan het voordeel zijn balans verliezen.  De vermijding daarvan brengt ons op sectie twee: criteria.

Een succesvol model hangt af van fundatie. Draait een webshop op een handmatig, krakkemikkig orderverwerkingssysteem, dan velt deze af. Samenwerking tussen online winkel en drop shipmentleverancier verloopt uitsluitend succesvol wanneer deze op ieder vlak zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt. Orders dienen automatisch bij de dropshipper binnen te komen, om zowel bestellings- als betalingssnelheid te waarborgen. Het uittikken van appjes bomvol SKU’s en specificaties hoort hier niet in thuis, rekening houdend met de concurrentiegraad van de online verkoopmarkt. Marges zullen dun zijn, waardoor op elk werkproces tijd bespaart dient te worden. Een waterdichte technische fundatie, aan het einde van zowel webshop als drop shipper, staat centraal.

Software

Hoe excelleer je wél? Faciliteer de middelen die nodig zijn voor het inspelen op marktverandering – met andere worden, real-time orderverwerking, efficiënte communicatie tussen afdelingen, een rotsvast IT-landschap en voldoende middeleninvestering in klantenservice. Voorzie jezelf van vakkennis rondom ERP, WMS en dergelijke IT-tools. Alles draait om een foutloos samengaan van order en voorraad, aangevuld met een naadloos communiceren tussen leverancier en platform.

Omarm strategie. Bevraag jezelf vanuit een bedrijfsperspectief: welke behoeften vervult een drop shipmentleverancier voor mijn zaak; hoe bepaal ik aan welke criteria ik moet voldoen om voordelig uit te komen? Overweeg doemscenario’s. Kijk bovenal kritisch naar huidige verkoopprocessen en bedenk je dat een welwerkende basis veelal de grootste drempel is voor een succesvolle drop shipping-toekomst.
afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert