Beter presterende werknemers? Zo gefixt!

Sterre Hartjes
In een arbeidsmarkt als die van vandaag, is een fijne werkomgeving van gigantisch belang. Werknemers tevreden? Klanten tevreden. Geluk op de werkvloer creëer je met deze tips.

Over het algemeen heeft een positieve werksfeer invloed op de prestaties van de werknemer. Dit is te behalen door werkgevers het gevoel te geven dat hun woorden ertoe doen. Hierdoor hebben ze een beter beeld van dat wat zij betekenen voor een bedrijf. Zodra zij hun rol in het bedrijf continu herkennen, ontstaan er persoonlijke doorgroeimogelijkheden.

1. Betrokkenheid

Door werknemers te betrekken gaan niet alleen de prestaties van de werknemer omhoog, maar ook de kansen voor het bedrijf. 'Door een goede communicatie tussen werkgever, manager en werknemer te onderhouden, kunnen bedrijven hoge prestaties behalen en tegelijkertijd een fijne werkomgeving bieden', aldus Greg Brown, CEO van Reflektive.

'Deze aanpak geeft werknemers wat ze nodig hebben, inclusief nieuwe ervaringen en professionele groeimogelijkheden. Als dit goed wordt gedaan, gelden dezelfde positieve uitkomsten voor het bedrijf. Het creëert een klassiek win-win scenario', zegt Brown. De communicatie tussen werknemer en werkgever zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor een sterker verantwoordelijkheidsgevoel.

2. 'Werknemers eerst' mentaliteit

Werknemers profiteren ervan wanneer taakprestaties worden ondersteund, prestaties en bijdragen erkend worden en hun ontwikkeling bevordert. Als werkgever profiteer je ook door inzicht te krijgen in de individuele behoeften van jouw werkploeg. Geen mens is perfect, dus reken mensen niet af op imperfecties. Peil wát de sterke en zwakke kanten van een individu zijn, gerichte ondersteuning op de zwakke kanten zal zich terugverdienen.

3. Feedback

Door middel van het krijgen van feedback kunnen werknemers groeien. Feedback moet regelmatig afgeleverd worden om voortdurende verbetering en betrokkenheid van medewerkers te stimuleren. Het helpt ook om goede prestaties van een werknemer te documenteren. Hiermee heb je als werkgever als het ware bewijs van goede prestaties, waaraan je niet alleen jezelf, maar ook de betreffende uitvoerende kan herinneren.