Toegevoegde waarde van relatiegeschenken

Toegevoegde waarde van relatiegeschenken

Redactie Baaz
Je kent ze vast wel, de bieropeners met een logo, een sleutelhanger met een tekst of een notitieboek met een inspirerende quotes. De mogelijkheden voor relatiegeschenken zijn eindeloos en er tegenwoordig zijn er ook veel verschillende gadgets. Van een relatiegeschenk weet men ook na een aantal jaar nog steeds wie het gaf en op welke gelegenheid. Het herinnert je aan de gulle gever en het blijft een positieve associatie houden.

Je hoeft tegenwoordig niet meer een paraplu met logo te geven, je kunt ook kiezen voor een dopper of een leuk pakket van eetwaren in een mand waarop je het logo gedrukt staat. Relatiegeschenken worden niet gegeven om het geven, maar met een doel. Wat is het doel en waarom geven we een relatiegeschenken?

Waarom relatiegeschenken geven?

In Amerika bestaat het relatiegeschenk al sinds 1872. Het was de introductie van de eerste verkiezingsbutton voor de verkiezingscampagne van George Washington. De jaren daarop volgend is dat opgepikt en ontstonden er steeds meer bedrijven die zich specifiek richtten op de verkoop van promotionele artikelen. Dit is uitgegroeid tot het huidige potentieel.
Relatiegeschenken kun je inzetten voor verschillende doeleinden. Ze zijn natuurlijk leuk als bedankje en je kan je relaties of werknemers laten zien dat je ze waardeert en daarom een geschenk geven. Maar relatiegeschenken zijn met name een belangrijke marketingtool en dat is goed te merken aan het effect. Een relatiegeschenk met daarop het logo van een bedrijf of organisatie zorgt ervoor dat de ontvanger van dit cadeau steeds weer wordt herinnerd aan jouw organisatie of bedrijf. Zeker als je een nuttig en bruikbaar relatiegeschenk, zoals pennen, notitieblok of nietmachine geeft, zal de gebruiker dit vaak in handen hebben. Dat wekt een positieve associatie met het bedrijf op.

Voordelen relatiegeschenken

Een relatiegeschenk geven heeft meerder voordelen. Ten eerste is het een goed marketingtool. Want zoals net gezet, hoe vaker de ontvanger jouw naam zien, hoe sneller ze aan jou denken bij de aanschaf van een dienst of product. Wat je geeft als relatiegeschenk maakt nog niet eens zoveel uit. Het is handig als het een product is wat mensen vaak gebruiken. Ook helpt het als het past bij de dienst of product die jij levert als bedrijf, zo denken ze nog sneller aan je als ze jouw product of dienst nodig hebben. Daarnaast zorgt een relatiegeschenk ook voor het versterken van relaties met externe partners. Ook kun je klachten blij maken en draagt het blij aan klantenbinding. Als klanten ook daadwerkelijk jouw relatiegeschenk gebruiken creëert het ook de mogelijkheid om in een privéomgeving je bedrijf, organisatie of merk te promoten. En natuurlijk is het een mooie manier om je klanten, relaties of werknemers te bedanken voor de aankoop, samenwerking en loyaliteit

Een paar voorbeelden

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor het geven van relatiegeschenken. Welk relatiegeschenk het beste bij jouw bedrijf past is natuurlijk afhankelijk van het type organisatie dat je hebt. Heb je een nieuw product op de markt gebracht? Dat kan je deze goed introduceren door middel van relatiegeschenken. Hiermee creëer creëer je mond-tot-mond reclame en versterk je merkherkenning. Wil je liever iets anders? Dan kun je ook heel verschillende relatiegeschenken kopen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor pennen, schrijfblokjes, powerbanks, wasknijpers, telefoonhoesjes en kalenders. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie