Lokaal bedrijf: laat nadelen in je voordeel werken!

Lokaal bedrijf: laat nadelen in je voordeel werken!

Redactie Baaz
Kleine, lokale bedrijven zijn er al sinds mensenheugenis en hebben nog steeds bestaansrecht. Concurreren in het digitale tijdperk vormt een uitdaging als je zo’n bedrijf runt, maar dat houdt niet dat je je schouders hoeft te laten hangen. Baaz legt uit waar je tegenaan loopt in de online marketingwereld en hoe je daarmee omgaat.

Minder middelen

Als klein bedrijf heb je logischerwijs minder middelen tot je beschikking dan ‘groten’ in de industrie. Je hebt minder inkomen, minder budget voor marketing en meer schulden. Houd echter in je achterhoofd dat een peperdure marketingcampagne van een concurrent niet effectiever hóeft te zijn. Wie niet rijk is, moet slim zijn. Bedenk goed waar en hoe je geld wilt uitgeven en focus op een campagne met de meeste kans op succes.

Minder expertise

Als kleiner bedrijf heb je een beperkte pool van talent en creativiteit beschikbaar voor een marketingcampagne. Aan het huren van marketingexperts zit nog een te hoog prijskaartje, maar je kunt natuurlijk wel een beroep doen op freelancers. Probeer je verder zoveel mogelijk je eigen skills te verbeteren.

Connecties met fysieke locatie

Normaliter ben je gebonden tot één fysieke locatie. Het heeft dus weinig zin om je bedrijf nationaal in de schijnwerpers te zetten. Dat heeft echter ook voordelen: je kunt aan regionale marketing doen door bijvoorbeeld een lokale SEO-campagne op te zetten. Bij een elke relevante regionale zoekopdracht sta je dan in de eerste top drie.

Afhankelijkheid van individuele relaties

In het prille begin heb je nog een piepklein team en ben je sterk afhankelijk van deze individuen. Dat kan af en toe aanpoten zijn, maar dit is wel het moment om het hart van jouw merk op te bouwen en te laten groeien.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie