Kick.start: WebinarGeek
Kick.start: WebinarGeek

Kick.start: WebinarGeek

Redactie Baaz
Webinars worden steeds vaker ingezet als marketingtool. Sterker nog: inmiddels gebruikt meer dan zestig procent van de marketeers in de Verenigde Staten ze als onderdeel van hun content marketing. In Nederland wint het webinar snel aan populariteit, maar het lijkt voor kleinere ondernemingen buiten bereik. Nergens voor nodig volgens Remco Treuren van WebinarGeek.

Samen met medeoprichters Bob Smits en Mark Verheij liet Remco een goedlopende business waarbinnen ze grote bedrijven hielpen met het organiseren van webinars achter om het over een andere boeg te gooien. ‘We hebben het hele bedrijfsmodel aangepast. Dat is een gok die je neemt, volledig inzetten op een nieuw bedrijf. Het is belangrijk te doen wat je leuk vindt en je hart te volgen. Je draait tijdens zo’n opstartperiode ook geen standaard werkdagen, maar zo lang het niet voelt als werk is dat helemaal niet erg.’ De vraag was hoe ze met hun bestaande webinar-software een grotere markt konden bedienen. ‘We besloten de overstap naar een SaaS-model te maken, zodat de techniek ook voor kleinere ondernemingen binnen handbereik komt. Dat is nog steeds onze doelstelling, goede en betaalbare software om gemakkelijk zelf webinars te kunnen  organiseren.’

Kennis op toegankelijke manier delen

Het voordeel van een webinar is volgens Remco dat je bezig bent met de inhoud, niet met verkoop. ‘In plaats van twintig keer een gesprek van een uur te houden, kun je nu in een uur tijd twintig potentiële klanten tegelijkertijd bereiken.' Zeker binnen een contentmarketingstrategie een goede opzet. ‘Kennis delen is een manier geworden om acquisitie te doen. Het wekt vertrouwen bij klanten, die je weten te vinden, omdat ze jouw webinar hebben gevolgd.’ De eerste reacties op WebinarGeek zijn dan ook boven verwachting goed, vertelt Remco. ‘We zijn half mei gelanceerd, na een uitgebreide beta test. Dat is altijd spannend, zo vlak voor de zomervakantie, je weet niet goed hoe die timing uitpakt. Gelukkig zien we flink wat actieve gebruikers op het platform en loopt alles heel voorspoedig.’ Dat is volgens Remco grotendeels het resultaat van een uitgelopen testperiode. ‘Eigenlijk wilden we al in januari lanceren. We hadden een bruikbare versie en een flinke groep testers. Toen bleek dat veel zaken die wij als logisch zagen, voor anderen helemaal niet zo logisch waren. We kregen gelukkig goede feedback van de testers, maar het verwerken hiervan zorgde wel voor vertraging. De hele gebruikersinterface is aangepast en we zijn erg te spreken over het eindresultaat. Zo zit er nu een wizard in die je stap voor stap uitlegt wat je op welk moment moet doen, zodat echt iedereen met WebinarGeek overweg kan.’

Doorgroeien over de grens

In eerste instantie wisten Remco, Bob en Mark de financiering van hun nieuwe onderneming zelf te verzorgen. ‘Nu zijn we op zoek naar een investeerder. Een business angel zou ideaal zijn, iemand die kennis meebrengt, die ervaring heeft met het SaaS-model en weet dat dit een lange aanlooptijd kent. De groei komt pas wanneer je over een bepaalde grens heen bent.’ Dat neemt niet weg dat die ambitie er wel degelijk is. 'Over vijf jaar zijn we internationaal een serieuze speler en hebben we vijftienduizend gebruikers. We hebben onszelf tot doel gesteld eind dit jaar honderd actieve gebruikers te hebben en lopen goed op schema. Willen we aan die vijftienduizend komen, dan moeten we groter denken. Begin volgend jaar willen we het platform vertalen, waarschijnlijk beginnen we met Engels, maar Frankrijk en Duitsland zijn ook zeker potentiële markten.’

Starterstip

‘Ga al vroeg naar je eindklant toe om te kijken hoe hij het gebruik van je product ervaart. Je krijgt natuurlijk maar één kans om indruk te maken, maar we hebben veel profijt gehad van het overboord gooien van dat idee. Die vroege groep gebruikers wordt uiteindelijk ambassadeur van jouw product, omdat ze zien dat je naar hun input luistert.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie