Geluk op de werkvloer
De focus op veerkracht is relevant voor een groot aantal organisaties

Geluk op de werkvloer

Redactie Baaz

Nederland is een gelukkig land, zo gelukkig dat we in het laatste ‘World Happiness Report’ zelfs op de vierde plek eindigden. Dit is weliswaar achter een paar extreem gelukkige landen: Denemarken, Finland en Noorwegen, maar vóór alle andere landen op de planeet.

Geen slechte score voor een land waar de economie al jaren achterblijft bij de verwachtingen. Hoewel de score gunstig is ten opzichte van andere landen is er toch ook veel te doen – slechts vijftien procent van onze populatie voldoet aan de norm voor ‘flourishing’ (gelukkig op meerdere dimensies, zoals positiviteit, bevlogenheid, zingeving; Cambridge Well-being Institute, 2009).

Gelukkige werknemers

De geluksmetingen zijn niet alleen voor landen en bestuurders van belang, ook grote organisaties kunnen hier hun voordeel mee doen. Door een concept als ‘geluk’ (‘happiness, well-being’) tastbaar te maken, te meten en uiteindelijk positief te beïnvloeden met strategische programma’s is enorm veel winst te behalen. Gelukkige werknemers (afgezet tegen hun minder gelukkige collega’s) zijn bijna twee keer zo lang met hun aandacht bij het werk, presteren beter, maken vaker promotie, hebben bijna twee keer zoveel energie te besteden en worden gezien als betere leiders. Daarnaast zijn gelukkige mensen in de regel gezonder, leven langer, zijn meer altruïstisch, hebben betere relaties en ervaren het leven als zinvoller.

Om deze verandering echt te kunnen doorvoeren is een andere kijk op gezondheid nodig binnen organisaties – een focus op het bouwen van veerkracht in plaats van het behandelen van uitval. Dit vergt een link naar strategie, een solide data-analyse, een breder draagvlak dan alleen hr en een cultuur waarin wordt geëxperimenteerd. Eerste voorbeelden hiervan bestaan: zo werkt Google via initiatieven als ‘G-pause’ (twee keer per dag mediteren) en ‘Search Inside Yourself’ (onder andere gericht op ontwikkelen mindfulness en compassie) bewust en strategisch aan het welzijn van medewerkers. De afdeling ‘People Analytics’ zorgt hierbij voor een solide onderbouwing; van alle initiatieven.

Alle initiatieven starten in de regel als experiment ,als het duidelijk waarde toevoegt wordt het groter. Het Amerikaanse leger is een tweede voorbeeld: door een ‘Comprehensive Soldier Fitness’ programma uit te rollen bij 1.4 miljoen soldaten wordt hen geleerd hoe ze bewuster kunnen leven, negatieve gedachtepatronen kunnen doorbreken en relaties kunnen verdiepen. Het programma, tot nu toe uitgerold bij zo’n 20.000 soldaten, wordt tot nu toe extreem positief geëvalueerd (4.9 uit 5).

Gemiste kans

De focus op veerkracht is relevant voor een groot aantal organisaties - dit werd mij het afgelopen jaar steeds duidelijker. Ondanks dat ik bij achttien verschillende organisaties projecten heb geleid, heb ik geen één organisatie gezien die een heldere, samenhangende visie had over geluk op de werkvloer. Data-analyse hierover is vaak niet aanwezig; het thema ‘geluk’ is als het ware ge-outsourced naar de arbodienst. Ook wordt ‘business’ in de terminologie en strategie helemaal gescheiden van ‘softe initiatieven’. Dit is in mijn ogen een gemiste kans. De gevalideerde surveys bestaan en er zijn veel gevalideerde routes naar meer veerkracht/geluk in het. Hoog tijd om deze kennis te gaan benutten.

Rens ter Weijde is sport- en prestatiepsycholoog en oprichter van The Energy Strategy en PEX. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie