De vijf succesvolste crowdfundingcampagnes
Wat waren de meest succesvolle crowdfundcampagnes?

De vijf succesvolste crowdfundingcampagnes

Redactie Baaz

Crowdfundingbureau Douw&Koren heeft een lijst met daarin de succesvolste crowdfundingcampagnes van 2015 samengesteld. Wat waren de vijf allergrootste toppers van het voorbije jaar?

Crowdfundingcampagnes scoren hoog

In 2015 is maar liefst 128 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Daarmee is crowdfunding opnieuw verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar, toen nog 63 miljoen euro via crowdfunding werd gefinancierd.
 
Bovenstaande blijkt uit onderzoek van crowdfundingbureau Douw&Koren. In totaal zijn het afgelopen jaar meer dan 3500 projecten via crowdfunding gefinancierd, waarvan 1208 ondernemingen, 856 creatieve projecten, 1247 maatschappelijke projecten en 374 consumentenleningen. 
 
Ondernemers, creatieven en maatschappelijke projecten haalden gemiddeld respectievelijk 90.000 euro, 11.000 euro en 4.700 euro met de crowdfundingcampagnes op. 

Participatie bij crowdfundingcampagnes

Simon Douw van Douw&Koren: 'Terwijl veel mensen afgelopen jaren hebben geklaagd over de economie, zetten investeerders met crowdfunding de economie naar hun hand. Zij bepalen welke projecten en ondernemingen het licht zien en welke niet. En als het goed gaat met het project, verdienen zij eraan mee.' 

De top 5 crowdfundingprojecten van 2015

1. 10,6 miljoen voor Ziekenhuis Zeeland (ZIB Crowdfunding)
 
2. Crowdfundingplatforms Lendahand (Symbid) en Oneplanetcrowd (Oneplanetcrowd) haalden voor zichzelf kapitaal binnen. Lendahand, een crowdfundingplatform voor ondernemers in opkomende landen, haalde 400.000 euro op. Oneplanetcrowd mikte in de eigen campagne op 250.000 euro, uiteindelijk is er zelfs 1 miljoen euro ingezameld.
 
3. The Smog Free Tower (Kickstarter). Dit project van ontwerper en kunstenaar Daan Roosegaarde verbond ruim vijftienhonderd kleine investeerders aan het project.
 
4. Wagamama (Collin Crowdfund) Een crowdfundcampagne van de Aziatische fastfoodketen bracht ruim 175.000 euro op voor een nieuwe vestiging.
 
5. Tweetbundels (Voordekunst) Tweetbundels zijn ongevraagde autobiografische bloemlezingen van de beste twitteraccounts. Maker Jan Dirk van der Burg haalde ruim 20.000 euro op.

​Wil je de gehele crowdfundingcampagne top 10 bekijken van het voorbije jaar en nog meer cijfers van Douw&Koren? Download het rapport

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie