Het succes van scale-up Mybestseller

Het succes van scale-up Mybestseller

Redactie Baaz

De scale-up, ondernemingen die in een korte tijd zijn uitgegroeid tot succesvolle bedrijven waar absoluut rekening mee gehouden moet worden. Dit keer: Mybestseller.

Self-publishing is de snelst groeiende trend in de boekenbranche. In veel landen bedraagt het aantal zelf gepubliceerde boeken reeds meer dan 50 procent van het totaal aantal boeken. 

Scale-up gaat voor white label-concept

​​Self-publishing is de snelst groeiende trend in de boekenbranche. In veel landen bedraagt het aantal zelf gepubliceerde boeken reeds meer dan 50 procent van het totaal aantal boeken. Het white label-concept van Mybestseller maakt het mogelijk om vrijwel per direct self-publishing te integreren in de bedrijfsstrategie. De white label-partner hoeft alleen te focussen op het werven van auteurs en het stimuleren van de verkoop. We spreken met Peter Paul van Bekkum, CEO van de succesonderneming.
 
In  korte tijd van startup naar scale-up. Had je het ooit kunnen bevroeden aan het begin?
'Nou, wanneer je met iets nieuws begint dan zijn de plannen - op papier - verre van pessimistisch. Je bent immers enthousiast over je nieuwe idee. En een programma als Excel leent zich bij uitstek voor het maken van heel mooie projecties. Dus in die zin verwachtten we wel een fikse groei, we hadden ons eigenlijk een nog snellere groei voorgesteld. Neemt niet weg dat we wel tevreden zijn met de resultaten tot nu toe.'
 
Wat is het geheim van jullie succes? Wat maakt het dat jullie zo zijn gegroeid?
'We bieden iedereen aan om nagenoeg kosteloos een boek te publiceren, als geprint boek, via printing on demand en als e-book. Auteurs bepalen alles zelf, geholpen door ons platform, denk aan het opmaken van de omslag, het kiezen van de verkoopkanalen, het bepalen van de verkoopprijs en auteursmarge en ga zo verder. De traditionele uitgeefwereld is in een rap tempo aan het veranderen en self-publishing is een van de snelst groeiende onderdelen. Naast onze eigen uitgeefmerken, zoals mijnbestseller.nl en mijnmanagementboek.nl, bieden we white label publishing-platforms aan derde partijen. Onder meer bol.com en Singel Uitgeverijen hebben een platform van ons - bravenewbooks.nl. Daarnaast zijn we in andere landen actief geworden, zoals Duitsland, België en Engeland.'
 
Hoe organisch is Mybestseller gegroeid, zowel financieel als qua werknemers?
'Robert Bosma en ik zijn met zijn tweeën begonnen, anderhalf jaar zonder enig inkomen sappelend. Nu hebben we een team van zo’n 20 jonge, slimme en ambitieuze mensen uit alle windstreken van de wereld. Deze groei is volledig organisch geweest. De omzet is de afgelopen jaren met een kleine 1.000 procent gegroeid. Het was een continue weg van hobbels en successen.'
 
Wat is jullie advies voor startups?
'Wij hebben uiteraard niet de wijsheid in pacht, maar belangrijk is dat je zo snel als mogelijk je goede idee op de markt brengt. En toets het op haalbaarheid, bij voorkeur zonder externe financiers. De kunst om je concept - je kindje - bij te sturen is ook cruciaal, voor je het weet zit je te lang op een doodlopende weg. Ga eventueel pas na de eerste successen praten met financiers. Het is werkelijk zonde van je aandelen wanneer je in een vroeg stadium deze ‘weg moet geven’. De veelgehoorde dooddoeners als doorzettingsvermogen, een goed team hebben en veel fun met elkaar maken kloppen overigens wel. We hebben bijvoorbeeld met grote regelmaat pinballwedstrijdjes op kantoor. Tot slot moet je ook gewoon wat mazzel hebben.'
 
Wat is jullie eerstvolgende stap en wat zijn de verdere ambities voor de komende jaren?
'Mybestseller zal een verdere internationaliseringsslag gaan maken, met Europees marktleiderschap als tussenstop. In de tussentijd introduceren we twee nieuwe, aanpalende concepten zoals de ‘sell button’ en  ‘plug ’n play publishing’. Deze zijn bijna gereed voor introductie. Daarnaast hebben we een compleet nieuwe startup uit de grond gestampt: Sweek.com. Sweek is een mobile publishing-app: gratis schrijven en lezen voor de smartphone  in een social omgeving. Mobile publishing is de trend voor de komende jaren, wij willen een van de marktleiders in de wereld zijn. Het afgelopen anderhalf jaar heeft een dream team van zo’n 10 man Sweek ontwikkeld. Nog voor de zomer gaan we live. Ik raad iedereen aan Sweek te blijven volgen en daarnaast te schrijven en te lezen, goed voor de algemene ontwikkeling!'
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie