Zo realiseer je een omnichannel strategie

Zo realiseer je een omnichannel strategie

Redactie Baaz
Fysieke winkels beleven een zware tijd, want oude, verstofte strategieën zijn voorgoed achterhaald. We hebben de afgelopen jaren voldoende voorbeelden gezien van winkels die het niet hebben gered met hun bedrijfsvoering vanwege de zware concurrentie die op het wereldwijde web heerst. Dit is vaak eenvoudiger, sneller en energiebesparender voor de consument. Maar waarom kiezen dan niet meer fysieke winkels voor een concept waarbij de onderdelen elkaar versterken?

Online, retail, het hoeft elkaar niet tegen te werken. Nieuwe winkelconcepten kunnen juist ondersteuning bieden om tot een verfrissende strategie te komen. Daar kwam Bruna ook achter. Jarenlang leed de boekenwinkel een miljoenenverlies, maar daar komt nu een verandering in. Bruna presenteert zijn nieuwe strategie, waarbij de koppeling tussen online en fysieke winkels de hoofdlijn moet gaan worden. ‘De boekenmarkt wordt elk jaar een stukje meer online. Bruna was daar wel actief, maar niet goed genoeg. We willen van een retailbedrijf naar een omnichannelbedrijf’, zo vertelt Bruna-directeur George Steur aan het Algemeen Dagblad.

Zalando Connected Retail

Zalando heeft met de Connected Retail dit jaar zelfs een eigen concept gelanceerd in Nederland. Nederlandse retailers kunnen Zalando-orders uit hun eigen voorraad laten bezorgen als onderdeel van het ‘Connected Retail’-programma. In de toekomst kunnen klanten hun pakketje ook zelf ophalen bij fysieke partners.

LEES OOK: Zalando verenigt retail met webshop

Het ‘Connected Retail’-programma werd eind vorig jaar al getest in het thuisland van het van oorsprong Duitse Zalando. Daar sloten 600 winkels zich aan om Zalando-bestellingen uit de eigen schappen te verwerken, waaronder Drykorn, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Marco Polo. De order is voor de winkelier zelf, hetzij tegen een percentage verkoopcommissie voor het platform. Dit percentage zal per samenwerking variëren. Zalando kan door het programma sneller leveren aan de klant en verlaagt tegelijkertijd het risico dat producten op hun website niet leverbaar zijn.

Omnichannel

De kracht ligt in deze tijd in het combineren van verschillende (media)kanalen. Hoewel de juiste afstemming waarschijnlijk niet snel gevonden kan worden, is het tegenwoordig de enige en échte sleutel naar succes. Zowel Bruna als Zalando kunnen intimiderend grote voorbeelden zijn, maar een omnichannel-strategie is niet weggelegd voor het grootbedrijf.

Sterker nog, heeft jouw bedrijf een online aanwezigheid, dan zal je de aanpak onder de loep moeten nemen. De klantenwens verandert. Productinformatie opvragen, aanbiedingen ontvangen en inzien, accountgegevens bekijken, retourneren en ruilen: shoppers willen hiertoe in staat zijn, op elk moment en elke locatie. Jouw concurrent begint dat te begrijpen, of beseft dat allang. Alhoewel dit weinig invloed zal hebben op vaste klanten, klanten met een welbekend koopgedrag, zijn jongere generaties razendsnel op de hoogte van alternatieve winkels en diensten. Houd je voet bij stuk, dan mis je een alsmaar grotere klantenpoel. Aanpassen is een must. Maar waar te beginnen?

Dit is een deel van het artikel, in volledigheid te lezen in de aankomende editie van Baaz Magazine. Verder lezen? Abonneer hier

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie