Zalando verenigt retail met webshop

Geert van der Klugt
Digitalisatie. Het toverwoord van de 21e eeuw. Een gigant als Zalando begrijpt en gebruikt het begrip als geen ander. Alhoewel de naam een conflict tussen fysiek en virtueel doet vermoeden, hoeft digitalisatie retailmarkten niet te benadelen. Op de Webwinkel Vakdagen vertelt Zalando over het gloednieuwe Connected Retail, waarmee de marktleider de Europese modewereld – zowel online als offline – nauwer zal verbinden.

Met zijn gigantische marktaandeel van 25 miljoen wereldwijde gebruikers bepalen de komende stappen van Zalando de toekomst van de e-commerce. Logischerwijs is het voor ondernemers, zowel groot als klein, aan te raden deze stappen nauw in te volgen. ‘Hoe brengen we de webshop en winkel bij elkaar?’, luidt de hoofdvraag van Zalando’s vertegenwoordiging op de Webwinkel Vakdagen 2019.

‘Winkels stellen klanten in staat om direct dingen uit te proberen. Anderzijds biedt een online winkelvariant veel meer keuze. Met Connected Retail combineren we de topeigenschappen van beide vormen: de keuzevrijheid van een webshop, en de stijl, het imago en de sfeer van een winkel.’

Connected Retail

Voorbeeld: Zalando faciliteerde onlangs online mogelijkheden voor de Adidaswinkel op het Alexanderplatz. Daarmee publiceerde zij weliswaar een toonaangevend, intiem merk, aan een gigantisch publiek. Met succes. Zo ook voor 600 andere Duitse winkels, en dat in een enkel kwartaal.

Alexander Wiehl, DRYKORN: ‘Na een paar dagen zijn onze verwachtingen enorm overtroffen. Het door Zalando aangeboden ordersysteem is enorm makkelijk in gebruik en het aantal bestelling is inmiddels veeltallig.’

Het systeem werkt als volgt: Zalando koppelt een bestelling aan het beschikbare inventaris van een (tot zover toe) Duitse winkel. Vervolgens krijgt de Duitse winkel in een handomdraai de mogelijkheid om de order te bevestigen, deze te leveren aan een Zalando-koerier, om na bestelling betaald te krijgen. Zalando neemt een percentage en beide partijen boeken winst. ‘Offline- en online-ondernemers kunnen samenwerking. Het project bewijst een voordelig samengaan, voor zowel de bedrijven als de consument.’

Waar de 600 aangesloten winkels zich vooralsnog uitsluitend in Duitsland bevinden, breidt Zalando in Q1 2019 uit naar Nederland. Retailers zullen dus binnenkort een voorraad kunnen presenteren, waarna zij via Zalando Europese orders werven. Een volgende stap is de implementatie van een pickupsysteem, waarbij consumenten de mogelijkheid krijgen om in een nabije winkel een bestelling op te halen. ‘Haalt iemand een bestelling op locatie op, proeft diegene de sfeer, dan levert dat de winkel een potentiele vaste klant op. Puntje bij paaltje introduceert Connected Retail de winkel aan een webshoppubliek; een webshoppubliek aan de winkel.’

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert