Zalando bouwt strategie uit om groter deel van e-commercemarkt voor mode en lifestyle te bedienen

Zalando bouwt strategie uit om groter deel van e-commercemarkt voor mode en lifestyle te bedienen

Redactie Baaz
  • Het ecosysteem rond groeipijlers B2C (Business-to-Consumer) en B2B (Business-to-Business) zal klant- en partnerrelaties verder verdiepen.
  • Richting consumenten onderscheidt Zalando zich door kwaliteit, uitbreiding van het lifestyle-aanbod en door het ontdekken van mode inspirerender en leuker te maken.
  • In de B2B-markt stelt Zalando zijn logistieke systemen, software en servicemogelijkheden open om een cruciale partner te worden voor merken en retailers, zowel op als buiten het Zalando-platform.
  • De vernieuwde strategie heeft als doel om tot 2028 een groei te realiseren met een samengesteld jaarlijkse toename van 5-10% GMV (Gross Merchandise Volume) en omzet. Daarnaast streeft Zalando naar een EBIT-marge van 6-8% in 2028.

Zalando ontwikkelt zijn strategie om het pan-Europese online winkelplatform voor mode en lifestyle rond twee groeipijlers uit te bouwen: directe verkoop aan consumenten (B2C) en samenwerking met andere bedrijven (B2B). Het nieuwe ecosysteemmodel is een strategische ontwikkeling vanuit het huidige platformmodel. Het stelt Zalando in staat om een groter deel van de markt te bedienen en de relaties met zowel klanten als partners te versterken.

Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics: "Onze vernieuwde strategie zal ons aanbod aan klanten en partners versterken, in Nederland en daarbuiten. Voor onze klanten onderscheidt Zalando zich in kwaliteit door hen de best mogelijke winkelervaring in mode en lifestyle te bieden. We zullen categorieën zoals Sport en Kids & Family uitbreiden tot onderscheidende proposities, meer inspiratie bieden en gepersonaliseerde diensten introduceren, zoals onze maatadviestool, aangedreven door computer vision en Artificial Intelligence. We blijven ons daarnaast richten op het aanbieden van een lokaal relevant assortiment voor Nederlandse klanten, van lokale helden (zoals Filling Pieces en Stieglitz) tot wereldwijde merken. Voor onze merk- en retailpartners stelt Zalando zijn logistieke infrastructuur, software en servicemogelijkheden open, die e-commercetransacties van merken en retailers mogelijk maken, ongeacht of deze op of buiten het Zalando-platform plaatsvinden. Ik ben ervan overtuigd dat de strategische evolutie naar het ecosysteemmodel nog meer wederzijdse voordelen zal opleveren voor zowel klanten als onze partners."

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie