Betalen voor YouTube-reactie?

YouTube lanceert 'Super Chat': betalen voor een reactie

Redactie Baaz
YouTubers kunnen vanaf nu nog meer geld verdienen met hun live video’s. De nieuwe ‘Super Chat’ feature laat kijkers betalen om een reactie bovenaan de lijst te krijgen. Lekker boeiend, zal je misschien denken, maar het is dus ontzettend slim.

Super Chat laat kijkers op YouTube betalen om een reactie bovenaan te plaatsen

Het werkt als volgt. Een YouTuber start een live video waarop kijkers kunnen reageren via een chat die naast of onder de video te vinden is, dat ligt aan het device waarop gekeken wordt. Wanneer en veel mensen kijken én reageren via die chat kan het zijn dat een reactie binnen no-time niet meer zichtbaar is omdat deze wordt overschaduwd door de andere reacties. Daarom is er nu Super Chat. Tegen een bepaald bedrag kan iemand een reactie voor een bepaalde tijd vastzetten bovenaan de feed. Dit levert de persoon die reageert exposure op, én de YouTuber in kwestie krijgt natuurlijk ook een aardig deel van het geld.
Een betaalde reactie krijgt een fel kleurtje en blijft vijf uur bovenaan de lijst staan. Een superfan kan hierdoor aandacht krijgen van zijn of haar idool die in de video weer kan reageren.

Super Chat feature YouTube

YouTube stimuleert talent

Met de nieuwe feature komt er gelijk een einde aan een oude, namelijk Fan Funding waarmee kijkers een vrijwillige bijdrage konden leveren aan een ‘creator’, zoals YouTubers door YouTube worden genoemd. Het videoplatform wil creators met een serie aan nieuwe functionaliteiten stimuleren om content te creëren. Zo zijn ze afgelopen week begonnen met het tonen van nieuw talent in de Trending sectie van de website. De komende maand zal de nieuwe Super Chat uitrollen voor gebruikers in 20 verschillende landen. Wij zijn benieuwd of kijkers zo gek zullen zijn om te betalen om een reactie te plaatsen. De tijd zal het leren.

Lees ook: Zo houd je YouTube-reacties beter onder controle

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie