Leren van Stanford Graduate School of Business

Leren van Stanford Graduate School of Business

Redactie Baaz

Leren doe je van de groten der aarde. En er is bijna geen grotere ondernemerskennisbank dan de Stanford Graduate School of Business. Het Youtubekanaal van de Amerikaanse universiteit geeft dan ook strategische inzichten, academische verdieping, maar vooral toepasbare lessen van topondernemers, investeerders en changemakers. Voor ondernemers met ambitie is het kanaal een goudmijn.

In tegenstelling tot veel theoretische businesscontent weet de Stanford Graduate School of Business de kloof te overbruggen tussen academisch onderzoek en praktijk. Interviews, keynotes en mini-colleges zijn gericht op échte ondernemersvragen: hoe bouw je een schaalbaar businessmodel? Hoe navigeer je ethische dilemma’s als je bedrijf groeit? Wat maakt een leiderschapsstijl duurzaam?

Doordat het platform topdocenten combineert met sprekers uit de absolute wereldtop van het bedrijfsleven, ontstaat een leeromgeving waarin ondernemers hun strategisch denkvermogen kunnen aanscherpen. Het kanaal is dus méér dan branding van een elite-universiteit: het is een open MBA, gefragmenteerd maar toegankelijk.

Must-watch afleveringen voor ondernemers

Een van de hoogtepunten is het interview met Reed Hastings, medeoprichter van Netflix. In deze aflevering gaat hij dieper in op het belang van bedrijfscultuur, het loslaten van controle en waarom 'slimme mensen niet willen dat je over hun schouder meekijkt'. Het gesprek laat zien hoe leiderschap evolueert naarmate je organisatie groeit.

Ook het gesprek met Oprah Winfrey is noemenswaardig. Hierin deelt ze haar visie op purpose-gedreven ondernemerschap en het belang van authenticiteit in merkopbouw – waardevolle thema’s voor bedrijven die zich willen onderscheiden in een verzadigde markt.

Een andere aanrader is het interview met Brian Chesky, CEO en medeoprichter van Airbnb. In Designing a 10X Organisation, opgenomen tijdens een MBA-sessie aan Stanford GSB, legt Chesky uit hoe je een bedrijf bouwt dat niet alleen groeit, maar exponentieel innoveert. Zijn inzichten over productdenken, cultuur en leiderschap zijn direct toepasbaar voor ondernemers in de scale-upfase.

Best of the best binnen handbereik bij Stanford Graduate School of Business

Voor ondernemers die zichzelf en hun bedrijf willen blijven ontwikkelen, biedt het YouTube-kanaal van Stanford GSB een constante stroom van nieuwe perspectieven. De video's zijn to-the-point, inhoudelijk sterk en direct toepasbaar – of je nu werkt aan een startup, scale-up of gevestigde organisatie. In een tijd waarin levenslang leren essentieel is, levert dit kanaal serieuze meerwaarde op.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie