Groeifinanciering: 3 tips voor eCommerce cash management

Groeifinanciering: 3 tips voor eCommerce cash management

Redactie Baaz

Volgens onderzoek heeft de pandemie de focus van fysieke winkels naar online winkels met 5 jaar versneld. Er gaat veel geld om in deze sector; de wereldwijde verkoop zal naar verwachting in 2022 naar $ 6,54 miljard stijgen.

Auteur: Matthijs Onland - Country manager van Wayflyer  

Dit kan een gunstig effect hebben op de cashflow van bedrijven. Echter is de eCommerce sector onvoorspelbaar en de financiële gezondheid van eCommerce bedrijven schommelt mee. Denk hierbij aan: fluctuerende verkoopcijfers, leveringsproblemen in de supply chain en de digitale transformatie. Hoe balanceren eCommerce ondernemers het geld dat binnenkomt versus dat uitgaat, om een gezonde cashflow te hanteren en te kunnen blijven groeien? Het antwoord: gebalanceerd cash management. Voor meer informatie over het onderzoek: klik hier.

Zonder instroom, geen uitstroom 

Om winst te maken, moet de instroom groter zijn dan de uitstroom. Het is zonde als je instroom op orde is, maar het geld er net zo hard weer uit vloeit. Het is dan ook belangrijk controle te hebben over de uitstroom van je geld. Zorg ervoor dat je onnodige uitgaven, zoals te veel team lunches of onnodige software-systemen van zowel management als medewerkers beperkt. Het zijn namelijk niet alleen medewerkers (te)veel uitgeven, het kan ook voorkomen dat ondernemers en leidinggevenden uitgaven doen die onnodig zijn. Zet alle kosten op een rijtje en kijk naar de mogelijkheid tot het besparen van deze kosten. Deze kosten kunnen binnen een bedrijf over het hoofd gezien worden en stijgen over tijd. Dit snijdt in de cashflow van je bedrijf.  

Beheer van de uitgaven van je werknemers wordt vaak onderschat en over het hoofd gezien door crediteuren of boekhouders. Na verloop van tijd kan dit voor hoge kosten zorgen. Door een geautomatiseerd uitgavenbeleid te implementeren zorg je voor controle over uitgaven van je medewerkers, zoals onkostenregistratie. Ook kan een gecontroleerd en geautomatiseerd uitgavenbeleid de instroom aanzienlijk verhogen.  

Houd iets achter de hand 

eCommerce bedrijven krijgen doorgaans te maken met veel uitdagingen op het gebied van voorraadbeheer. Om schommelingen in de verkoop op te vangen, is het belangrijk dat er voldoende voorraad is. Om ervoor te zorgen dat je voldoende tijd hebt in de toeleveringsketen, moet je rekening houden met de lange tijd van de import van producten. Vaak is een productietijd 8 weken, plus nog 4 weken voor de verzending ervan. Probeer dus minstens 12 weken aan inventaris bij de hand te houden, om er zeker van te zijn dat je veilig bent. Voorkom overigens dat je teveel voorraad hebt, die je uiteindelijk niet verkocht krijgt. Zoek de juiste balans in je voorraadbeheer. Controleer hoeveel voorraad je op het moment hebt op verkoop niveau om zo te zien hoeveel dekking je hebt. Zo kan je ook bepalen hoe snel je voorraad is uitverkocht en moet bijbestellen. Zorg er wel voor dat je niet al te veel voorraad hebt, om een uitverkoop te vermijden.  

Niet alleen is het belangrijk is om de juiste voorraadniveaus te vinden en vast te houden, is het ook essentieel om voldoende liquide middelen tot je beschikking te hebben om je bedrijf op lange termijn te helpen groeien. Dit is met name belangrijk tijdens uitdagende periodes, zoals een recessie. Om erachter te komen hoeveel je nodig hebt, kan je gedurende 10 weken alle vaste lasten bij elkaar op te tellen, zoals salarissen en nutsvoorzieningen. Zo heb je het overzicht om te zien hoeveel je nodig hebt aan liquide middelen. Mocht je dan op zoek zijn naar een financieringspartner, kan je dit met een geldbuffer de tijd om het te doen. 

Als inkomsten achterblijven op de uitgaven, krijg je een negatieve cashflow. Dit is vaak typerend voor start-ups. Voor dergelijke bedrijven is het belangrijk om een burn rate te implementeren. Dit geeft de snelheid weer waarmee het risicokapitaal “verbrandt” en tot wanneer je bedrijf het nog draaiende kan houden. Om dit te berekenen deel je, je startkapitaal door de maandelijkse kosten. Zo kom je tot het aantal maanden dat je een burn rate moet instellen. Na zoveel maanden zal dit dan ook niet meer nodig zijn en kan je een gezonde cashflow creëren. 

Een financieringspartner als geldbuffer 

Je wil als eCommerce bedrijf in staat zijn en blijven om financiering te verkrijgen en een buffer te hebben om als bedrijf te kunnen functioneren. Externe financiering, zoals revenue based finance zou hierbij kunnen helpen een buffer op te bouwen. De voordelen hiervan zijn dat je geen onderpand nodig hebt, volledige controle hebt over de eigendom van jouw bedrijf, vrijwel direct toegang tot financiering en is gebaseerd op potentieel voor inkomsten niet op een vlottende activa.  

Als je je in een zwakkere positie begeeft, is de kans dat je funding krijgt vrij laag. Het is dus belangrijk is dat eCommerce bedrijven alle opties bekijken op het moment dat het juist goed gaat. Revenue based finance, kan gebruikt worden voor de voorraad en online marketing uitgaven, en zo wordt het eigen geld vrijgespeeld voor langere termijn investeringen, zoals personeel, nieuwe systemen, uitbreiding naar andere landen etc.  

Ook verminder of verspreid je het risico beter met een financieringspartner. Doordat er geen onderpand, aandelen of garanties worden gevraagd en het puur gebaseerd is op data, ligt het grote risico bij de partner en niet het bedrijf. Tenslotte kan een financieringspartner dienen als een sparringpartner en zou de ondernemer weer kunnen helpen om nieuwe kansen in de markt te spotten. Externe financiering, zoals revenue based finance kan ervoor zorgen dat je cashflow in balans blijft.  

Zorg voor een goede balans 

Door de schommelingen die continu in de eCommerce sector plaatsvinden, is het essentieel om te weten waar je aan toe bent op cash management niveau. Het is daarbij belangrijk dat je kijkt naar de status van je huidige cashflow en dat je ervoor zorgt dat het op orde is en blijft. Wees je bewust van je voorraad- en geldbeheer en beperk ‘onnodige' uitgaven. Om als eCommerce bedrijf te blijven groeien in lastige tijden, kun je je tot een financieringspartner wenden. Revenue based finance kan voor eCommerce bedrijven een goede mogelijkheid zijn, op het moment dat de cashflow (nog) niet helemaal in balans is. Zolang je inventaris en liquide middelen bezit, is een dergelijke financiering mogelijk. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie