We kunnen allemaal duurzaamheidskampioenen zijn, dus waarom zijn we dat nog niet?

Michiel van Vli...
De afgelopen maanden heeft de COVID-19 pandemie aangetoond dat we als mensen allemaal verbonden zijn. Sterker nog, er zijn overeenkomsten met de klimaatcrisis waar we mee te maken hebben: beide vereisen een wereldwijde reactie, een langetermijnvisie en het bedrijfsleven om hun steentje bij te dragen. Minder luchtvervuiling en een lagere uitstoot van broeikasgassen als gevolg van minder reizen en woon-werkverkeer geeft misschien niet zoveel troost in een wereldwijde gezondheidscrisis, maar het is belangrijk om te erkennen wat er kan gebeuren als we samenwerken. Bedrijven hebben te lang de milieu-impact van hun acties genegeerd en duurzaamheid afgedaan als optioneel.

We hebben elk onze eigen verhalen te vertellen vanaf 2019, een jaar waarin natuurrampen zich met ongekende kracht en frequentie hebben voorgedaan. Als bedrijven praten we veel over het belang van stakeholders - zoals werknemers, partners, gemeenschappen - maar er is geen grotere stakeholder dan de planeet.

Velen van ons associëren de maand april - de maand van de aarde - met het aanbreken van de lente, wat ons op het juiste moment herinnert aan het belang van de zorg voor onze planeet en de bescherming van onze natuurlijke omgeving. Terwijl de klok op het gebied van klimaatverandering blijft tikken, is het cruciaal dat bedrijven hun rol spelen in het creëren van een duurzamere toekomst; of het nu gaat om het ontwikkelen van duurzamere producten, het goed gebruiken van hun technologieën of het integreren van groenere bedrijfsmodellen en -praktijken.

We zetten ons in voor een duurzame toekomst

Bij Salesforce hebben we er altijd naar gestreefd om de innovatiecultuur van ons bedrijf in te zetten om een duurzame toekomst voor iedereen te creëren. Dit blijkt uit ons streven om tegen 2022 100% hernieuwbare energie voor onze bedrijfsactiviteiten te bereiken, een koolstofneutrale cloudservice aan alle klanten te leveren en te pleiten voor een beleid dat de aarde en de landen waar het bedrijf actief is, op weg helpt naar een koolstofarme economie.

Wij zitten met ons Nederlandse team in The Edge wat vol zit met technische snufjes. Het 40.000 vierkante meter grote gebouw heeft de grootste rating voor duurzaamheid ooit gekregen – 98,36% - van beoordelingsinsituut Building Research Establischment (BRE). Het regenwater wordt bijvoorbeeld opgevangen en gerecycled, werknemers kunnen via een app op hun telefoon de tempratuur en het licht op hun eigen werkplek afstellen en de hele zuidelijke gevel van het pand is voorzien van zonnepanelen. Hiernaast hebben we binnen Salesforce een werkgroep, Earthforce, waar we de werknemers willen inspireren duurzaamheid toe te passen in hun professionele- en privéleven. Zo is een groep medewerkers bijvoorbeeld vorig jaar gaan plastic vissen in de grachten van Amsterdam of organiseren we een vegan lunch. Bij Earthforce proberen we mensen te inspireren en laten zien hoe iedereen zijn eigen steentje kan bijdragen.

Hoe kunnen bedrijven kampioenen van duurzaamheid worden?

Allereerst moeten bedrijven ervoor zorgen dat hun duurzaamheidsdoelstellingen in lijn zijn met de groeistrategieën voor de lange termijn en met de financiële en operationele prioriteiten. Als een bedrijf beslissingen neemt op basis van waarden, kunnen ze de waarde-afstemming van duurzaamheid verklaren. Indien een bedrijf beslissingen neemt over scherpe economische gegevens, kunnen zij de business case maken. Natuurlijk variëren organisaties in hun omvang en hun CO2-voetafdruk, maar we kunnen allemaal prioriteit geven aan duurzaamheid, net als elk ander bedrijfsdoel, en onze inspanningen hierop afstemmen.

Verwachtingen van de stakeholders

Net als bij een wereldwijde volksgezondheidscrisis kunnen we de uitdagingen van de klimaatverandering niet alleen aangaan. Leiders moeten maanden, jaren en zelfs decennia vooruitkijken en aandringen op de gedurfde maatregelen van vandaag. We hebben niet alle antwoorden, maar het samenbrengen van mensen, het samenwerken met andere bedrijven, de publieke sector en NGO's is een belangrijke stap in het aansturen van positieve veranderingen.

Bedrijven erkennen steeds meer dat hun acties, waarden en vermogen om winst te genereren meer met elkaar verweven raken. Als je in de ogen van de stakeholders en de stijgende verwachtingen van jongere mensen - toekomstige klanten, medewerkers, partners - de belangen van de planeet niet dient, dan dien je ook de belangen van hen niet. De maand van de aarde biedt ons dus een tijdige herinnering om weer in contact te komen met de natuur en het milieu te koesteren, om de kracht van de mens en onze producten te benutten tijdens onze gezamenlijke missie om onze impact op de planeet te verminderen. Met elkaar kunnen we vandaag doen waarvan we weten dat het morgen van ons allen wordt verlangd.

afbeelding van Michiel van Vlimmeren

Michiel van Vlimmeren | SVP & General Manager Netherlands bij Salesforce

Bekijk alle artikelen van Michiel