Waar haal je het relevante nieuws vandaan?

Jonas Bloemen
De mediawereld is een sector die de laatste paar jaar een flinke verschuiving heeft doorgemaakt. Waar nieuwe platformen kwamen en een hit werden, zwakt de populariteit van de traditionele media af. Hoewel de markt enorm is, biedt deze voldoende keuze om je nieuws te vergaren. De drukte in de mediawereld zorgt echter ook voor een luxeprobleem.

LEES OOK: 9 manieren om slimmer en innovatiever te ondernemen

Vroeger was het vergaren van nieuws een stuk eenvoudiger: slechts de krant bracht je dagelijks de wereldwijde gang van zaken. Daar kwam op een gegeven moment het televisiejournaal bij. Inmiddels heeft de onlinewereld een groot deel overgenomen en hoef je niet meer te wachten tot de volgende ochtend om te weten wat het nieuws is. Het zorgt ervoor dat de artikelen in de krant op een andere manier geschreven zijn. Nu gaan die artikelen meer de diepte in: nieuws brengen doen de mediamerken namelijk al online

Het is een mooie uitkomst voor kranten. De schriftelijke oplages lopen weliswaar terug, maar door abonnementen ook online aan te bieden blijven kranten relevant. Sterker nog, kranten blijken innovatiever dan ooit. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen uit verschillende Telegraaf abonnementen. Daarmee wordt rekening gehouden met wat de lezer wil. Op die manier kan de consument zelf kiezen wat het wel en niet wil. 

Maatschappij wil kiezen

De keuze hebben is voor de huidige maatschappij een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Dat is ook de reden waarom een streamingsdienst als Netflix het momenteel zoveel beter doet dan de reguliere televisieprogrammering. Op Netflix is de keuze enorm waar je met TV kijken toch afhankelijk bent van wat er op dat moment uitgezonden wordt. Het is een voorbeeld uit duizenden, ontstaan uit een luxeprobleem. 

Het feit is dat de traditionele media allesbehalve aan het afzwakken is. Omdat kranten en omroepen met de tijd meegaan, zijn deze juist ontzettend innovatief. Er ontstaan nieuwe concepten welke vaak aan blijken te slaan. De grote hoeveelheid media-aanbieders maakt de mensen toch wat luier. Door daaraan tegemoet te komen zullen ook de traditionele media vanzelf weer een groei gaan doormaken.