Interview met Diederik Broekhuizen, oprichter van The Best Social

Jordi Smit
Diederik Broekhuizen besloot in 2010 een bedrijf op te starten wat nu ‘The Best Social’ heet. Het bedrijf leeft en ademt social media door de nadruk te leggen op de kwaliteit, innovatie en entertainment die social media in zich heeft. Wat waren zijn beweegredenen om The Best Social op te richten? En welke tendens ziet hij in het landschap van social media? We bespreken het met de oprichter zelf.

Hoe het begon

Het is alweer negen jaar geleden; in 2010 besloot Diederik aan de hand van een ideaal om The Best Social, toen nog onder een andere naam, op te richten. Dat het platform zo groot zou worden als het nu is, had Diederik zelf ook niet durven bedenken. ‘Hoe ik er nu bij zit, was niet helemaal de bedoeling negen jaar geleden. Ik deed vooral dingen die ik leuk vond en had liefde voor het internet en voor creativiteit. Dat is er altijd geweest en heb ik nog steeds. 'Het is eigenlijk stap-voorstap gegaan. Ik heb altijd veel liefde gehad voor creativiteit op het internet. Toen ik met freelancen begon in 2010 had ik al een beetje een frustratie dat internet als een bijzaak, of soms zelfs als een afvoerputje gezien werd. Op redacties, maar ook in campagnes.’

Die frustratie ging toentertijd erg diep, alhoewel social media nog klein was. ‘De frustratie was toen meer op internetberichten gericht, want social media was nog heel klein. Je had eigenlijk alleen Hyves en Facebook was er nog maar net. Social media was nog niet zo een essentieel onderdeel van het leven zoals het nu is. Maar toen gold het eigenlijk ook al: als je iets deed op het internet en je maakte het heel leuk, dan zag je dat dat werkte. Het is niet zo dat het heel snel moet gaan. Dat heeft altijd mijn interesse gehad.’

Naamswijziging The Best Social

The Best Social is na jaren hard werken uitgegroeid tot een groot platform. Eerst bestond het platform uitsluitend uit ‘The Best Social Media’, inmiddels zijn daar ‘The Best Social Jobs’, ‘The Best Social Studio’ en ‘The Best Social Awards’ bijgekomen. De naamswijziging naar The Best Social is volgens Diederik een juist besluit geweest. ‘De naamswijziging vond vorig jaar plaats. Het bedrijf dat ik heb opgericht, is ontstaan uit het freelancebestaan. Ik had klanten die ik hielp met hun online strategie en content. Dat werd steeds groter en daar heb ik de website, blog en awards bij bedacht. Sinds vorig jaar heet dat bij elkaar The Best Social.’ ‘Zoiets als The Best Social Media was er nog niet; er was geen plek dat het beste, leukste, meest opvallende van het internet eerde. Toen ben ik zelf begonnen, ook om aan mijn klanten te laten zien en hen te inspireren om zelf toffe dingen te gaan doen.’

Ontwikkeling social media

Als er één iemand een goed beeld heeft over de verandering in de wereld van social media, dan is het Diederik wel. Daarom de vraag: hoe zie jij het social medialandschap zich ontwikkelen? ‘Ik denk dat we zeker de laatste jaren zien dat social media weer meer vanuit de merken zelf wordt geproduceerd, waar ze ook een tijd influencers of andere kanalen gingen inzetten om hun boodschap te verspreiden en te verkondigen. Het zijn nu allemaal een soort van uitgevers geworden, vooral de grote merken. Dat werkt in veel gevallen goed, vind ik. Je zag een paar jaar geleden bijvoorbeeld dat Albert Heijn zijn eigen social mediakanaal met Appie Today startte. Veel merken geloven zeker in content en inspireren elkaar.’

‘Wij hebben daar altijd wel een rol in gespeeld. Ik denk dat er veel dingen bij ons zijn ontstaan en vaak worden nagedaan. Er zijn ook veel dingen ontstaan die ze niet meer leuk vonden, omdat ze het vaak bij ons zagen. Dat ze dachten: dat gaan we niet meer doen. Ons platform was in het begin meer voor bedrijven en nu is het hopelijk voor iedereen. We hebben inmiddels meer dan 1,1 miljoen bezoekers per maand.’

‘Social media is nu een vitaal onderdeel geworden van de meeste bedrijven. Waar je vroeger een stagiair erop zette die dan af en toe wat leuke berichtjes mocht bedenken, zijn er nu hele afdelingen en worden er ontzettend grote budgetten geïnvesteerd. Bovendien gaat er aandacht en liefde naar uit. Het fluctueert heel erg en dat merk ik ook aan mijn eigen bedrijf. Twee jaar geleden deden we dingen heel anders dan dat we het nu doen. Dat vind ik zelf zo leuk aan social media: het zal nu nooit zo zijn als dat het over drie jaar is. Verandering is constant; tegelijkertijd het kenmerk van social media.’

‘De populairste nieuwsartikelen zijn niet voor niets altijd dat Facebook minder gebruikers heeft of dat we met z’n allen naar Instagram gaan. Het verandert de hele tijd, dus je moet flexibel zijn. Daarom zijn het ook altijd jonge mensen; ik schrik tijdens de awards altijd van ieders leeftijd, want de branche is uitzonderlijk jong. Die branche wordt straks weer ouder en dan gaat het ook weer veranderen.’ Aan de genoemde awards kunnen bedrijven overigens vanaf 25 februari weer meedoen.

Basis van ‘goed’ bericht

Terug naar de bedrijven die social media niet meer uitbesteden. Langzamerhand verandert ook de content en plaatsingen van deze bedrijven. ‘Zijn er grote, nieuwe plannen, dan gaat dat bij de meeste bedrijven vooral om Instagram. En ook natuurlijk altijd nog de opkomst van video en YouTube. Dat laatste is eigenlijk al jaren gaande, maar wordt steeds evidenter. De aparte strategieën van Instagram vallen onder de belangrijkste trends.’ Maar waar voldoet een goed social mediabericht dan aan? ‘Het belangrijkste voor een bericht is de vraag: past dit bij deze persoon of dit bedrijf? Is het authentiek: past het bij dit merk of hun doeleinden? Je kan wel allemaal leuke dingen op social media doen omdat iedereen het doet, of heel snel inhaken of inspelen op bepaalde trends, maar soms past dit helemaal niet bij een merk. Voor een merk is het ontzettend belangrijk dat het de doelstellingen van je bedrijf vertegenwoordigt en dat het aansluit bij een bepaalde strategie.’

‘Dan heb je daar natuurlijk een heel speelveld. Moet het visueel aantrekkelijk zijn? Moet ik bepaalde tonen hebben die passen bij het bedrijf? Vraag je een bedrijf waarom dit bepaalde zaken uitvoert op social media, dan achterhaal je al snel dat ‘iedereen het nou eenmaal doet’. Stijl en toon zijn eveneens belangrijk. Past de boodschap en uitstraling bij jou? Dus als je weet waarom je het doet, weet je dit dan ook goed uit te dragen? Vervolgens zijn er zaken als: wat vinden mensen interessant? Dat is natuurlijk een breed aspect, maar dat geldt voor reclame in het algemeen. Is het interessant? Is het grappig? Heeft het bepaalde inhoud die je leuk vindt: wekt het emoties op?’  

Visie Diederik Broekhuizen

Tot slot: welke trends komen er aan op social media? ‘We hebben natuurlijk veel overnames gezien in het televisielandschap: John de Mol bijvoorbeeld, die mensen opkoopt. Dat zie je nu ook écht gebeuren met grote overnames van Stuk TV. En verder zullen meer en meer bedrijven hun strategie richting Instagram verplaatsen. Voorheen was Facebook de moeder van alle campagnes, nu neemt Instagram die rol over.’

‘Een ontwikkeling als de opkomst van Instagram TV, en hoe deze eventueel kan concurreren met YouTube, is interessant om mee te kunnen maken. Je zult zien dat er straks meer videoformats ontstaan. Je ziet bijvoorbeeld op YouTube dat er langere en duurdere formats ontstaan. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen, dus ook of dat op Instagram TV gaat gebeuren. En of grote zenders op TV eindelijk durven te investeren in YouTube. Het verdienmodel blijft daar alleen lastig, maar die switch gaat komen.'

’The Best Social blijft doorgroeien en heeft de toekomstplannen duidelijk op een rijtje. We zijn het afgelopen half jaar verdubbeld in het bereik en het aantal bezoekers. Wij gaan in de toekomst de diepgang opzoeken.’

Diederik Broekhuizen

Diederik Broekhuizen is oprichter en hoofdredacteur van The Beste Social Media en organiseert jaarlijks The Best Social Awards: de eerste prijzen in Nederland voor creatieve berichten van bedrijven en individuen op social media. Hij weet hierdoor als geen ander wat er momenteel speelt op het gebied van social media.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi