Verslag SMWRdam: ‘Met alleen social media kom je er niet’
Verslag SMWRdam: ‘Met alleen social media kom je er niet’

Verslag SMWRdam: ‘Met alleen social media kom je er niet’

Redactie Baaz
We hoeven je niet meer te vertellen dat social media tegenwoordig onmisbaar zijn voor je onderneming. Toch is het niet voor iedere ondernemer vanzelfsprekend om social media-kanalen effectief en slim in te zetten. Daarom werd er tijdens Social Media Week Rotterdam stilgestaan bij social media voor business.

Hoe kan Twitterdata jouw bedrijf helpen? Wie heeft social media nodig? En hoe zorg je ervoor dat jouw content viral gaat? Het zijn enkele onderwerpen die tijdens Social Media Week Rotterdam centraal stonden. Zo vertelde Marc de Vries, Country Manager Twitter Benelux, dat we per dag minimaal 150 keer onze telefoon unlocken. Dat is natuurlijk een interessant gegeven. Maar als je als bedrijf de aandacht van je doelgroep wilt trekken, moet je ervoor zorgen dat je in de eerste acht seconden op hun radar komt. Dat is namelijk onze concentratiespanne. Dus wil je die aandacht? Zorg ervoor dat je iets interessants, aantrekkelijks, opvallends of raars deelt waardoor je doelgroep op jouw tweet, bericht of website klikt.

Daarnaast vertelde Marc ook nog dat het analyseren van Twitterdata je bedrijf veel op kan leveren. ‘In één tweet zitten 65 data-elementen’, aldus Marc. Deze data is voor iedereen vrij toegankelijk, zo kun je bijvoorbeeld achterhalen waar je volgers vandaan komen. Slim omgaan met Twitterdata kan je bedrijf veel opleveren. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van tweets je product en klantenservice verbeteren. ‘Als je naar KLM een tweet stuurt, krijg je waarschijnlijk sneller reactie dan als je belt.’ Kortom, speel hier als bedrijf slim op in, zorg ervoor dat je online ook bereikbaar bent!

Alleen social media is niet genoeg

Voor zelfstandige ondernemers had Jeanet Bathoorn, social media expert, een minder leuke mededeling. ‘Met social media alleen kom je er niet’, zo vertelde ze. Tegenwoordig heb je veel meer nodig om online zichtbaar te zijn en potentiële klanten naar je toe te trekken. Denk bijvoorbeeld aan een responsive website met call to action-knoppen, nieuwsbriefmarketing, statistieken-analyse of webinar software. Het is volgens Jeanet belangrijk dat mensen je leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. Pas dan gaan ze iets van je kopen, dus je moet online goed en op de juiste plekken aanwezig zijn om je doelgroep te enthousiasmeren. Daarnaast vindt Jeanet het een échte must dat iedere ondernemer zijn of haar LinkedIn pagina helemaal up-to-date heeft. Dus zorg als eerste ervoor dat dit op orde is, daarna kun je naar de rest kijken. Mensen moeten natuurlijk meteen kunnen zien op je profiel waarvoor ze jou kunnen benaderen of inschakelen. Als dit niet duidelijk is, zal er niet snel iets gebeuren. Jeanet sloot af met de zin: ‘Social media zijn slim om in te zetten, maar laat wel van je horen!’

Viral content

Iedere ondernemer wil natuurlijk dat zijn of haar content viral gaat, maar hoe zorg je hiervoor? Daar gaf Stefanie Crone van Upcoming meteen antwoord op door middel van een formule: Awesome content + Awesome framing + Awesome distribution = High Viral Potential. Bij Upcoming maken ze over het algemeen alleen maar lijstjes, iets wat bijna iedereen wel aanspreekt en wat leuk is om te delen. Het is dus als ondernemer slim om bijvoorbeeld af en toe lijstjes te maken om te kijken of jouw content ook goed gedeeld wordt. Stefanie gaf enkele tips waar je op kunt letten:

  • Denk aan de titel van je artikel, deze moet pakkend en aantrekkelijk zijn.
  • Zorg ervoor dat je lezers zich betrokken voelen bij je content.
  • Gebruik filmpjes/foto’s/tweets.
  • Voeg knoppen toe om de content te delen.

‘Ga mee met nieuwe trends, maar blijf wel bij jezelf’, vertelde Stefanie. En daar heeft ze ook gelijk in, want het heeft geen zin om je als bedrijf bezig te houden met trends die helemaal niet bij je bedrijf passen. Let hier dus goed op. En als laatste gaf ze al lachend nog de tip: ‘Als het écht niet lukt om deelbare content te maken, kun je altijd nog filmpjes of plaatjes van dieren gebruiken!’

Buzzwords

Tegenwoordig praten veel mensen over content marketing, dark social, social business en mobile connectivity. Woorden die heel tof klinken, maar weten we ook wat ze betekenen? Eigenlijk niet! En daarom vertelde Jochem Koole, social business adviseur, ons in normale taal wat deze woorden wél betekenen. Zo betekent bijvoorbeeld dark social dat je niet zichtbaar en meetbaar bent, content marketing is marketing met behulp van waardevolle informatie en social business houdt in dat mensen gewoon zaken blijven doen met mensen. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan?

Jochem vindt het belangrijk dat bedrijven social media inzetten, maar dit is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vindt hij dat je ervoor moet zorgen dat je steun krijgt van je management, dat je collega’s moet vinden die de mogelijkheden van social media snappen en hun eigen netwerk willen en kunnen inzetten. Daarnaast moet je groeien door te meten en te delen. Met deze drie tips sloot hij zijn lezing af en alle aanwezigen liepen met genoeg stof tot nadenken de zaal uit.

Kijk hier voor meer informatie over Social Media Week Rotterdam.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie