Social media ondernemen in 2025: kansen & keuzes
Van de ondernemersvereniging en de Lions Club tot haringparty’s en de Rotary: het klassieke netwerkspel is bekend terrein voor veel mkb’ers. Maar het speelveld verschuift. Social media zijn in 2025 volwaardige kanalen voor zichtbaarheid, vertrouwen en verkoop. LinkedIn vervangt steeds vaker de cold call. Instagram en TikTok beïnvloeden aankoopgedrag, ook in het mkb. WhatsApp wordt ingezet voor klantcontact én offerteaanvragen.
Tekst Trudy Pannekeet
Toch is niet elke ondernemer al enthousiast. Vaak horen we dezelfde vragen: Moet ik hier iets mee? Hoe dan? En wat levert het me op? In dit artikel beantwoorden we de 7 meest gestelde vragen – kort, concreet en zonder socialmedia-hype. Want zichtbaarheid hoeft niet schreeuwerig te zijn. En content maken hoeft je niet een dag te kosten.

1. Wat levert social media ondernemen mij op in 2025?
Social media ondernemen hept bij het aantrekken van klanten, personeel en samenwerkingen. Het levert zichtbaarheid, warme leads en versterkt vertrouwen. Je bent top of mind op het moment dat klanten keuzes maken.
2. Hoe verandert het klantgedrag op social media?
Alle antwoorden in Zero-click content
Steeds meer mensen zoeken direct op sociale platforms of in AI-tools. Denk aan TikTok, YouTube, LinkedIn of ChatGPT. Mensen willen direct antwoord, zonder doorklikken. Content die inspeelt op die behoefte, zoals korte video’s of Q&A-posts, zorgt voor betere vindbaarheid in de verschillende zoekmachines.
Direct verkopen via social commerce
Klanten willen direct iets kunnen regelen in het kanaal waar ze al zijn. Via TikTok Shopping, Instagram DM of WhatsApp Business wordt steeds vaker direct gekocht of aangevraagd. Voor ondernemers vraagt dit om een korter, persoonlijker en mobiel verkoopproces – ook in B2B.
Dit betekent dat je je B2B-socialmediastrategie ook moet gaan baseren op deze directe, conversatiegerichte manier van verkopen.
3. Wat is het beste kanaal voor B2B-marketing?
LinkedIn is voor veel ondernemers hét kanaal. Je bereikt er besluitvormers en professionals, en het platform draait om inhoud. Instagram is geschikt voor visuele branches (design, retail, hospitality), WhatsApp voor snel klantcontact. Kies wat past bij je doelgroep.
‘Het hoeft niet perfect, wel menselijk én vol te houden.'
4. Hoe plan ik socialmediacontent als mkb’er?
Maak je content op 1 moment in de week. Werk met thema’s als ‘klantvraag van de week’ of ‘project in beeld’. Verzamel veelgestelde vragen en maak daar posts van. Hergebruik wat werkt. Het hoeft niet perfect, wel menselijk én vol te houden. Je kunt je post inplannen in LinkedIn. Zorg wel dat je op het platform aanwezig bent als je post live gaat, zodat je kan reageren op reacties. Dat is goed voor je algoritme.
5 Wat post ik op LinkedIn?
Luister goed naar je klant. Welke vragen heeft hij/zij? Deel klantvragen, praktijkvoorbeelden en inzichten uit je vak. Wissel tekst, beeld en video af. Laat ook jezelf zien – mensen doen zaken met mensen. Vooral in een AI-tijdperk is echtheid een kracht. Overigens hoef je niet altijd wat te posten. Met een reactie op relevante mensen met nét wat meer inhoud dan ‘Gefeliciteerd’ kun je ook je zichtbaarheid vergroten. Dat kost vaak minder moeite.
Werkt short video ook op LinkedIn?
Zeker. Korte, verticale video’s van 30 tot 60 seconden doen het goed, ook op LinkedIn. Denk aan een demo, een ‘achter de schermen’, een klantcase, projectupdate of antwoord op een veelgestelde vraag. Spontaan werkt vaak beter dan gepolijst. Dus pak die telefoon en probeer het uit. Belangrijk bij een video zijn de eerste paar seconden. Zorg dus voor een sterke start (hook).
6. Hoe weet en meet ik of het werkt?
Je kunt je statistieken bekijken van je berichten. Je hoeft niet viraal te gaan. Echt niet. Kijk verder dan likes. Let op profielbezoeken, reacties, DM’s en klantvragen. Vraag klanten hoe ze je gevonden hebben. Denk in relaties, niet in bereik alleen.

7. Is social selling effectiever dan koude acquisitie?
In veel gevallen wel. Door een steeds wijzer wordende klant is het aankoopproces veranderd. Ze winnen zelf informatie in. Social selling is het opbouwen van relaties via social media. Dit zorgt ervoor dat klanten al iets van je weten vóórdat je belt of mailt. Dat maakt gesprekken warmer, korter en effectiever. In veel gevallen is social selling dus effectiever dan koude acquisitie. Het vervangt sales niet, maar het maakt het proces wel menselijker en sneller. Het lastige van social selling is het vinden van het juiste moment om ‘toe te slaan’. Niet te snel, maar je hoeft ook niet heel lang ‘social’ te zijn voordat je gaat aftasten hoe ver de klant is. Dus start met ‘social’, maar ook zeker op het juiste moment ‘selling’.
Conclusie:
impact van social media op ondernemen
Social media ondernemen verandert. Ze zijn een strategisch hulpmiddel voor zichtbaarheid, vertrouwen en groei. Je hoeft niet overal zichtbaar te zijn of dagelijks te posten. Kies wat bij je past, begin klein en speel in op de vragen van je klant. Gewoon delen wat je weet, waar je goed in bent. Zo word je zichtbaar, gevonden én gekozen.

Trudy Pannekeet is marketeer en LinkedIn Trainer. Na jarenlang te hebben gewerkt voor grote bedrijven als Sanoma en Mattel, verlegde Trudy Pannekeet haar focus naar het trainen van bedrijven en professionals op het gebied van LinkedIn. Haar kennis deelt ze niet alleen daar, maar ook in haar boek ‘Spring eruit met LinkedIn’.
Stappenplan van onbekend naar klant:
Hieronder zie je hoe je in de praktijk van onbekend naar klant kunt groeien. Je kunt elke dag 1 stap doen. Dat kost je niet zoveel tijd en brengt je wel dichterbij je klant.
Zoek een bedrijf/organisatie waarmee je wilt samenwerken op op LinkedIn.
1. Volg de pagina
2. Wie ken ik al? Wie is belangrijk voor mijn werk/doel?
3. Welke informatie deelt het bedrijf?
4. Welke info deelt die je potentiële klant?
5. Vind een bericht leuk (of beter nog: geef een reactie)
6. Stuur een connectieverzoek (en voeg een bericht toe) Niet direct je aanbod doen. Je klant krijgt daarna posts van je te zien en jij van hem/haar. Daarmee kun je online in gesprek blijven.
7. Als de tijd rijp is -> sla je slag: bied iets laagdrempeligs aan waar je klant iets aan heeft.
Extra stap: Wie reageert op hun berichten? (look-a-likes?)
Social media dwingen ondernemers om niet alleen te zenden, maar te verbinden. Netwerken kost tijd. Het grote voordeel van social media is dat je meer en makkelijker potentiële klanten bereikt dan met het traditionele netwerken.