Stopzetting financiering aanpak fietsdiefstal vraagt om gezamenlijke actie 
SAFE Nederland waarschuwt: Stopzetten landelijke aanpak fietsdiefstal heeft ernstige gevolgen

Stopzetting financiering aanpak fietsdiefstal vraagt om gezamenlijke actie 

Redactie Baaz

SAFE Nederland (Stichting Aanpak Fiets en E-Bikediefstal), luidt de noodklok over het stopzetten van de financiering en ondersteuning voor de aanpak van fietsdiefstal bij het CCV (Centrum voor Criminaliteit en Veiligheidspreventie) per 2025. Vanaf komend jaar zal het CCV de werkzaamheden met betrekking tot fietsdiefstal door bezuiniging niet meer voortzetten. Met het besluit van de overheid om deze aanpak te beëindigen, zijn er geen middelen meer beschikbaar om de snelgroeiende problematiek rondom e-bike- en fietsdiefstal aan te pakken. Terwijl fietsdiefstal nog steeds een groeiend probleem is: meer dan 10% van alle misdrijven betreft fietsdiefstal, blijkt uit de Veiligheidsmonitor. SAFE Nederland doet een dringende oproep aan de politiek om het besluit te herzien en vraagt beleidsmakers, gemeentes en andere betrokkenen om gezamenlijk een nieuwe strategie te ontwikkelen en te investeren in dit belangrijke onderwerp, voordat de gevolgen van deze beslissing onbeheersbaar worden.

Fietsdiefstal: grootste traditionele criminaliteit in Nederland

Diefstal van e-bikes en fietsen is al jaren de grootste vorm van traditionele criminaliteit in Nederland. Meer dan 10% van alle misdrijven betreft fietsdiefstal. Waarbij de gemiddelde waarde van een fiets rond de 3.000 euro ligt. De maatschappelijke impact ligt nog vele malen hoger. Deze wordt geschat op 700- 900 miljoen euro per jaar. Uit onderzoek blijkt dat georganiseerde criminele netwerken zich steeds meer toeleggen op fietsdiefstal, vooral gericht op e-bikes. In vergelijking met 2019 is er een toename van 29% in het aantal aangiftes in 2024. De werkelijke omvang van de diefstal is waarschijnlijk nog veel hoger, aangezien slechts 10 tot 20% van de slachtoffers aangifte doet. Dit betekent dat ongeveer 900.000 inwoners - 6% van de Nederlandse bevolking - slachtoffer zijn van fietsdiefstal (bron: Veiligheidsmonitor).

Rogier Eenkhoorn, directeur en woordvoerder van SAFE: ”Wat het extra zuur maakt is dat er het afgelopen jaar juist door de branche hard is gewerkt aan een gezamenlijke aanpak van e-bike en fietsdiefstal, vooral met de groeiende rol van verzekeraars en andere betrokkenen. Wat nu nodig is, is een overheid die deze initiatieven ondersteund en verder helpt, niet een overheid die zich volledig terugtrekt. Wij roepen de politiek dan ook op om het besluit te herzien, voordat de schade onomkeerbaar is”.

Wat betekent het stopzetten van de aanpak?

Het CCV speelt al jarenlang een belangrijke rol in de aanpak van fietsdiefstal. In de afgelopen jaren werd de inzet al teruggebracht tot enkel het onderhouden van de website centrumfietsdiefstal.nl. In 2025 verdwijnt zelfs deze minimale ondersteuning.

Rogier Eenkhoorn: “Zonder landelijke mankracht en middelen dreigt de criminaliteit verder te escaleren, met verregaande gevolgen voor slachtoffers, gemeenschappen en de samenleving als geheel.”

Oproep van SAFE Nederland

SAFE roept de overheid op niet minder, maar juist meer te investeren om deze vorm van criminaliteit te bestrijden. De industrie en de verzekeraars hebben de handen al ineengeslagen, juist nu is de steun van de overheid is essentieel. Alleen door samenwerking én door het vrijmaken van financiële middelen kunnen we fietsendiefstal effectief bestrijden. Het is van cruciaal belang om zowel de preventie en bewustwording als de aanpak van georganiseerde criminele netwerken te intensiveren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie