Reclame Nike heeft positief verkoopeffect

Jordi Smit
Amerikaans concern en schoenenmerk Nike heeft met de omstreden campagne rond American football-player Colin Kaepernick goede zaken gedaan. De online verkopen zijn namelijk met eenendertig procent gestegen.

Omstreden reclame

Colin Kapernick weigerde ooit om te gaan staan bij het Amerikaanse volkslied uit protest tegen politiegeweld in Amerika. De keuze van Nike om hem in de reclame de hoofdrol te geven, viel een deel van Amerika in het verkeerde keelgat. De campagne, met als slogan 'Believe in something. Even if it means sacrificing everything', kan rekenen op veel haat in Amerika. Klanten gingen zelfs over tot vernieling van schoenen en kleren van het merk. Daarnaast werd in Amerika opgeroepen tot een nationale boycot richting het schoenenmerk. Verwacht werd dan ook dat Nike financieel zou moeten boeten voor hun keuze met de reclame. Marketingexperts voorspelden daarentegen zelfs dat het merk op lange termijn voordeel zal ondervinden door de reclamecampagne, wat de herkenbaarheid ten goede zou komen.

Trump kritisch op reclame

Een van de personen die openlijk kritiek gaf, was Amerika-president Donald Trump. Hij liet zich onder meer openlijk uit op zijn Twitter-kanaal. Zo schreef hij: 'Nike gaat absoluut ten onder door woede en boycots.' Dat blijkt allerminst het geval, nadat bleek dat de online verkoop van zondag tot afgelopen donderdag met ruim dertig procent is gestegen. Op de beurs gaat het minder goed. De koers van Nike is zich nog aan het herstellen van een daling van een dikke twee procent. 

LEES OOK: Trump: 'Nike bezwijkt onder woede en boycot'

Steun van bekende Amerikanen

Toch waren er ook verschillende bekende Amerikanen die wél openlijk hun steun uitspraken voor de omstreden reclame van Nike. Zo vonden Serena Williams (tennister) en LeBron James (basketballer) de reclame een duidelijk en gedurfd statement van Nike. De twee sporters steunden daarom de keuze van het merk over de reclamecampagne. Tevens werd in Amerikaanse media gesuggereerd dat Tom Brady de commercial zou steunen. Dat is opvallend, omdat de American football-player regelmatig in verband wordt gebracht met Donald Trump. De president uitte zoals gezegd openlijk kritiek op Nike.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi