Porsche Panamera Sport Turismo als plug-in hybrid-versie

Porsche Panamera Sport Turismo als plug-in hybrid-versie

Redactie Baaz

Porsche breidt het hybride-aanbod verder uit met de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.

In het topmodel van de reeks werkt een 4,0-liter V8 samen met een elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 500 kW/680 pk. Al net boven stationair toerental is 850 Nm aan trekkracht beschikbaar. 

De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 3,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 310 km/h. Daarbij komt het gemiddelde verbruik volgens de NEDC uit op 3,0 l/100 km. De Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan over een afstand van 49 km volledig elektrisch en dus emissievrij rijden. Het bijzondere ruimteconcept met grote achterklep, lage laaddrempel, een riante bagageruimte en de 4+1 zitconfiguratie maken hem zeer geschikt voor dagelijks gebruik.

Panamera sportlimousine 

Na de Panamera sportlimousine toont nu ook de Sport Turismo het grote prestatiepotentieel van hybridetechnologie. De booststrategie van de vierwielaangedreven Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is afkomstig van de Porsche 918 Spyder

Al vanaf 1.400 tpm zorgen de V8 bi-turbo (404 kW/550 pk) en de elektromotor (100 kW/136 pk) voor een maximaal koppel van 850 Nm. De ontkoppelaar in de hybridemodule wordt elektromechanisch bediend door een ECA (electric clutch actuator). Dat leidt tot snelle reactietijden en een hoge mate van comfort. 

Porsche Traction Management

De snel schakelende 8-traps PDK brengt de aandrijfkracht over op het adaptieve vierwielaandrijvingssysteem Porsche Traction Management (PTM), dat standaard is. Dankzij de E-Performance aandrijving duurt de sprint van 0 naar 100 km/h 3,4 seconden en die van 0 naar 200 km/h 11,9 s. De topsnelheid bedraagt 310 km/h. De Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo combineert dit met een hoge mate van efficiency. 

Volgens de NEDC (New European Driving Cycle) komt het gemiddelde brandstofverbruik uit op 3,0 l/100 km en het stroomverbruik op 17,6 kWh/km. De elektrische actieradius bedraagt 49 km** (maximale snelheid 140 km/h). De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 14,1 kWh en is afhankelijk van de gebruikte lader binnen 2,4 tot 6 uur volledig op te laden.

De Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is nu te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 202.400. De auto wordt eind november in de Nederlandse showrooms verwacht.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie