Ontrack: wat te doen als de back-up niet werkt?

Jordi Smit
Computervirussen, malware, gewiste bestanden of hardwarefouten: het zijn zomaar een aantal manieren waarop jij je bedrijfsgegevens kunt verliezen. Hoewel je jezelf waarschijnlijk wijsmaakt dat je te allen tijde voorzichtig werkt, blijft het gevaar op de loer liggen. Het is dan ook verstandig om je bestanden veilig te stellen middels een back-up. Maar wat als deze back-up niet werkt? Ontrack herstelt je data, zodat je spoedig weer aan de slag kunt.

Het verliezen van gegevens kan op verschillende manieren plaatsvinden. Het verliezen van slechts een paar muziek- of videobestanden is niet het einde van de wereld, maar als het gaat om bedrijfskritieke gegevens die niet snel kunnen worden teruggehaald, dan kan dit voor ernstige problemen zorgen, en met de nieuwe AVG-wetgeving zelfs tot flinke boetes leiden. Het is daarom van essentieel belang ervoor te zorgen dat bedrijfsgegevens worden geback-upt. Helaas kan ook een back-up mislukken.

Gegevensverlies voorkomen

Om gegevensverlies te voorkomen, dien je als ondernemer de back-upregel van 3-2-1 toe te passen. Deze regel stelt simpelweg dat een gebruiker - of het nu een consument of een bedrijf is - kostbare gegevens drie keer moet opslaan. Naast de oorspronkelijke opslagplaats voor gegevens, bijvoorbeeld je computer, NAS, of server, moet je nog twee andere back-ups hebben. Deze twee zouden verschillende technologieën moeten gebruiken, bijvoorbeeld een combinatie van on-premise en cloudopslag.

Bovendien hebben de experts van Ontrack een aantal heldere tips om ervoor te zorgen dat back-ups niet mislukken. Zo is het volgens hen van belang te investeren in een back-up-oplossing; bovendien is het aan te raden een back-upplan klaar te hebben liggen. Ten tweede is het verstandig een juiste back up-interval te kiezen; een interval die aan jouw behoeften voldoet. Controleer daarnaast de back-uprapporten op foutmeldingen of mislukte back-ups en test of controleer de hardware regelmatig. Tot slot misschien wel het belangrijkste advies: raak niet in paniek wanneer de back-up niet werkt en neem vervolgens geen overhaaste beslissingen. Het is te allen tijde handig contact op te nemen met een expert, zoals Ontrack. En onthoud: voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Back-uprisico’s

  • De back-upsoftware werkt niet.
  • Er is onvoldoende ruimte op het opslagapparaat voor de back-up.
  • Het back-upprofiel dekt niet het volledige apparaat, de gegevensstructuur, alle mappen, enzovoorts.
  • Het externe apparaat is af en toe alleen verbonden met de computer, server of opslag en de back-up wordt handmatig gemaakt.
  • De computer of het opslagapparaat is niet ingeschakeld als de back-up wordt gemaakt.
  • Bestanden gaan verloren voordat de back-up wordt gemaakt.

Freeval service

  • Gratis pick up service
  • Gratis evaluatie
    • Enkele harde schijven 4 uur
    • Multi-disk 24 uur
    • Je ontvangt een evaluatie rapport en offerte
  • Verschillende servicelevels
  • Je bepaalt zelf hoe snel
  • Data recovery prijzen vanaf €295,-
  • Geen verborgen kosten
afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi