Online warenhuis Peddler breidt na succesvol eerste jaar uit naar de rest van Nederland

Online warenhuis Peddler breidt na succesvol eerste jaar uit naar de rest van Nederland

Redactie Baaz

Peddler, de duurzame startup die producten van lokale ondernemers binnen één dag bezorgt, breidt uit. Dankzij een opgehaalde investering kan het online warenhuis na een succesvol eerste jaar in Amsterdam en Utrecht haar diensten ook in de rest van Nederland gaan aanbieden. Die expansie start deze maand in Den Haag, binnenkort in Rotterdam en daarna naar de rest van Nederland. Ook de stap naar Duitsland staat voor de nabije toekomst op de planning.

Mede door de opkomst van online shoppen staan lokale winkeliers al jarenlang onder zware druk. Volgens het CBS daalde het aantal winkelvestigingen in het afgelopen decennium met ruim 11 procent, terwijl het aantal webwinkels verdrievoudigde. En dat was nog vóór de uitbraak van de coronapandemie. Als gevolg hiervan draaiden winkeliers in de centra van grote steden een kwart minder omzet dan een jaar daarvoor, zo becijferde branchevereniging InRetail eind vorig jaar. 

Extra inkomstenbron voor lokale ondernemers

Voor Amsterdamse en Utrechtse ondernemers was de lancering van Peddler vorig jaar dan ook een uitkomst. Met slimme machine learning-technologie helpt de startup winkeliers om hun producten in een paar eenvoudige stappen op het online platform aan te bieden. Bezorgers brengen de bestellingen nog op dezelfde dag per elektrische bakfiets bij de consumenten thuis. Al snel werkte Peddler met ruim honderd lokale ondernemers samen: van bakkerijen en biowinkels tot speelgoedzaken en bloemisten. Het nieuwe verkoopkanaal leverde de middenstand zo een zeer welkome extra inkomstenbron op. Alleen in Amsterdam al wist Peddler met 150 koeriers voor miljoenen euro’s aan producten bij ruim 30.000 klanten te bezorgen. Bijna de helft van de klanten doet maandelijks herhaalaankopen.

Voor oprichter en mede-eigenaar James Klymowsky is die bijdrage aan de lokale economie een cruciaal onderdeel van de bedrijfsmissie. Daarmee onderscheidt Peddler zich volgens hem ook flink van de vanuit dark stores opererende flitsbezorgdiensten die recentelijk in veel steden actief zijn geworden. “Lokale bedrijven zijn de ruggengraat van onze economie. Onze technologie maakt het makkelijker voor deze ondernemers om te floreren. Dat is goed voor de leefbaarheid in onze steden, en zorgt er ook voor dat ons platform kan blijven groeien. Het succes van Peddler staat of valt met het succes van de ondernemers met wie we werken.”

Van Den Haag en Rotterdam naar de rest van Nederland

Na een succesvol eerste jaar in Amsterdam en Utrecht breidt Peddler vanaf deze maand uit naar Den Haag. Inmiddels zijn er al zo’n 400 winkels in deze drie steden bij het online warenhuis aangesloten. Binnenkort volgen ook Rotterdam en daarna de rest van Nederland. Zo hoopt Klymowsky steeds meer lokale ondernemers van een nieuw verkoopkanaal te voorzien. “Alle producten die mensen zoeken, zijn voor een groot deel in de winkels om hen heen te vinden. Via ons online warenhuis kan iedereen lokaal blijven kopen op het moment dat het hen het beste uitkomt. Online shoppen bij webgiganten als Bol en Amazon is dan minder vaak nodig, wat de uitstoot en overlast van bestelbusjes vermindert. Zo draagt Peddler op verschillende manieren bij aan de leefbaarheid van de binnenstad”, bepleit de mede-oprichter.

Fotograaf: Laurien Riha

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie