Omzet internetwinkels met 17 procent gegroeid

Omzet internetwinkels met 17 procent gegroeid

Redactie Baaz

De omzet van Nederlandse internetwinkels is in 2009 met 17 procent gegroeid. Dat is een kleinere groei dan in voorgaande jaren. Zo blijkt uit de cijfers van Thuiswinkel.org in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research.

De groei van de omzet van internetwinkels zakt hiermee voor het eerst onder de twintig procent. De onderzoekers verwachten dat de daling van de groei nog verder afzwakt omdat webwinkels zich minder kunnen richten op nieuwkomers op het internet. Tevens verwachten de onderzoekers dat de groei in 2010 afzwakt tot rond de 15 procent.

De omzet van Nederlandse webwinkels over 2009 was 6,4 miljard euro. In 2010 wordt verwacht dat de omzet 7,3 miljard euro bedraagt.

In 2009 deden zo’n 700.000 Nederlandse consumenten voor het eerst een aankoop in een webwinkel. In het jaar daarvoor waren dat er nog 980.000. In totaal hebben 8,65 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan in een internetwinkel.

Detailhandel

De omzetgroei staat in contrast met de omzet van de detailhandel, die over 2009 met vijf procent kromp. Deze krimp is voornamelijk te wijten aan de economische recessie. Ondertussen maken internetaankopen zo’n zeven procent van de totale detailhandelomzet uit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie