Omnichannel: de kracht van verbinding

Jordi Smit
Fysieke winkels beleven een zware tijd, want oude, verstofte strategieën zijn voorgoed achterhaald. We hebben de afgelopen jaren voldoende voorbeelden gezien van winkels die het niet hebben gered met hun bedrijfsvoering vanwege de zware concurrentie die op het wereldwijde web heerst. Dit is vaak eenvoudiger, sneller en energiebesparender voor de consument. Maar waarom kiezen dan niet meer fysieke winkels voor een concept waarbij de onderdelen elkaar versterken? Omnichannel lijkt de toekomst.

Online, fysieke winkels, het hoeft elkaar niet tegen te werken. Nieuwe winkelconcepten kunnen juist ondersteuning bieden om tot een verfrissende strategie te komen. Daar kwam Bruna ook achter. Jarenlang leed de boekenwinkel een miljoenenverlies, maar daar komt nu een verandering in. Bruna presenteert zijn nieuwe strategie, waarbij de koppeling tussen online en fysieke winkels de hoofdlijn moet gaan worden. ‘De boekenmarkt wordt elk jaar een stukje meer online. Bruna was daar wel actief, maar niet goed genoeg. We willen van een retailbedrijf naar een omnichannelbedrijf’, zo vertelt Bruna-directeur George Steur aan het Algemeen Dagblad.

Zalando Connected Retail

Zalando heeft met de Connected Retail dit jaar zelfs een eigen concept gelanceerd in Nederland. Nederlandse retailers kunnen Zalando-orders uit hun eigen voorraad laten bezorgen als onderdeel van het ‘Connected Retail’-programma. In de toekomst kunnen klanten hun pakketje ook zelf ophalen bij fysieke partners.

Het ‘Connected Retail’-programma werd eind vorig jaar al getest in het thuisland van het van oorsprong Duitse Zalando. Daar sloten 600 winkels zich aan om Zalando-bestellingen uit de eigen schappen te verwerken, waaronder Drykorn, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Marco Polo. De order is voor de winkelier zelf, hetzij tegen een percentage verkoopcommissie voor het platform. Dit percentage zal per samenwerking variëren. Zalando kan door het programma sneller leveren aan de klant en verlaagt tegelijkertijd het risico dat producten op hun website niet leverbaar zijn.

LEES OOK: Waarom een Omnichannel strategie de toekomst is

Strategie

De kracht ligt in deze tijd dus in het combineren van verschillende (media)kanalen. Hoewel de juiste afstemming waarschijnlijk niet snel gevonden kan worden, is het tegenwoordig de enige en échte sleutel naar succes. Doe daarom mee en luister naar de wensen en behoeftes van je klanten. Zo voorkom je geen faillissementen, maar ben je het faillissement een stap voor.

Omnichannel

Omnichannel. Het is een woord dat je waarschijnlijk vaker hebt gehoord. Het gaat om het bereiken van je doelgroep, zowel B2B als B2C, via meerdere (media)kanalen. Bij Multichannel staan deze kanalen vaak los van elkaar, bij Omnichannel worden ze geïntegreerd, zodat het merk of product centraal staat en er voor de klant geen verschil meer is in informatie. Eerdere (bijna) faillissementen, zoals bij Intertoys, Blokker, CoolCat en V&D, zijn daarmee niet langer meer ‘nodig’. Met de juiste strategie kun je ook fysieke winkels nog open houden. En behouden we het hedendaagse straatbeeld.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi