Vier succesfactoren voor het managen van online verkopen tijdens de feestdagen

Vier succesfactoren voor het managen van online verkopen tijdens de feestdagen

Redactie Baaz

Voor veel Nederlandse webwinkels is het vierde kwartaal de belangrijkste periode van het jaar omdat het tot 30% van hun jaaromzet vertegenwoordigt.

Het laatste kwartaal van het jaar is cruciaal voor e-commerce. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis zijn daarbij van groot belang voor retailers. In de weken hiernaar toe wordt de laatste hand gelegd aan alle details om het laatste kwartaal van het jaar optimaal te benutten. Voor veel Nederlandse webwinkels is het vierde kwartaal de belangrijkste periode van het jaar omdat het tot 30% van hun jaaromzet vertegenwoordigt.

Om aan de grote vraag van verkopen in deze periode te voldoen moeten bedrijven al maanden van tevoren beginnen met de voorbereidingen voor de feestdagen, iets wat volgens het E-commerce Trendrapport 2021 niet of nauwelijks gebeurt. Voorbereiding is echter dit jaar nog belangrijker, gezien de algemene kostenstijging en het huidige economische klimaat. In deze context belicht Huboo, een van de snelst groeiende aanbieders van fulfilment, vier belangrijke inzichten om beter om te gaan met de verkooppiek aan het einde van het jaar.

1. Planning

Nederland heeft met 94% het hoogste percentage online shoppers onder internetgebruikers in Europa, aldus het 2022 European E-commerce report. Digitaal kopen heeft de voorkeur voor veel shoppers, vooral tijdens de winkelpiek met de feestdagen. Het is daarom essentieel dat detailhandelaren zich goed voorbereiden op deze periode en zorgen dat zij rekening houden met een aantal belangrijke factoren. Denk hierbij aan het bevestigen van voorraadbronnen en leveranciers, het kiezen en organiseren van de juiste koeriersdienst, en het selecteren van de meest geschikte verkoopkanalen voor hun producten. Zonder grondig onderzoek van de interne en externe markt kunnen veel bedrijven moeite hebben om aan de vraag te voldoen, vooral tijdens piekseizoenen.

2. Uitbesteding van fulfilment

Inmiddels verkoopt 63% van het MKB in Nederland online, waarbij 31% in 2021 is begonnen. Nu steeds meer mkb’ers zich op onlineverkoop richten, moeten ze voorbereid zijn op de gebruikelijke stijging van de vraag in het laatste kwartaal van het jaar. Velen beschikken niet over de infrastructuur of de processen om het hoge volume aan bestellingen te verwerken. Het uitbesteden van fulfilment bespaart tijd en geld omdat fulfilmentproviders toegang hebben tot een breed netwerk van vervoerders en de meest concurrerende tarieven op de markt kunnen aanbieden, vaak via de meest efficiënte route. Deze distributiecentra zorgen er ook voor dat de producten tijdens het hele proces worden verzorgd en leveren uw producten gegarandeerd in perfecte staat af binnen de afgesproken levertijd.

3. Gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring is essentieel tijdens deze tijd van het jaar en nog belangrijker online. Klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in hoe snel ze een product kunnen ontvangen, maar ook in de betrouwbaarheid van de online verkopende partij en de gegevens die deze verkoper van elk artikel verstrekt. Het volgen van een artikel vanaf aankoop, verpakking, levering en de daaraan gerelateerde communicatie geeft klanten gemoedsrust en vertrouwen, waardoor de kans groter is dat zij terugkerende klanten worden. Het verzorgen en perfectioneren van de consumentenervaring is mogelijk wanneer wordt gewerkt met een logistieke dienstverlener die beschikt over een uitgebreid dashboard met real-time tracking en updates, waardoor bedrijven volledige transparantie krijgen in bestellingen, verzendingen en leveringen, waardoor de klantenervaring wordt verbeterd.

4. Opslag en voorraadbeheer

Volgens een onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor werden 373 miljoen aankopen gedaan in 2021. In het laatste kwartaal van het jaar neemt het aantal bestellingen aanzienlijk toe, wat bijdraagt aan de aanhoudende groei van de e-commerce sector. Als gevolg hiervan geven veel bedrijven er de voorkeur aan hun fulfilmentdiensten uit te besteden om zich geen zorgen te hoeven maken over opslag, een onderdeel dat niet alleen de kosten exponentieel kan verhogen, maar ook erg ingewikkeld is om te onderhouden, vooral in het geval van bederfelijke en tijdgevoelige artikelen. Door deze diensten uit te besteden, kunnen detailhandelaren zich concentreren op het runnen van hun onderneming, zonder de constante zorg over het op tijd verzenden en bezorgen van bestellingen. Een fulfilmentprovider is daarnaast veelal ook in staat om betere koerierstarieven te bedingen.

"Aangezien steeds meer mensen online winkelen, vooral in de laatste maanden van het jaar, is het noodzakelijk dat bedrijven zich van tevoren op deze tijd van het jaar voorbereiden en aan de vraag kunnen voldoen. Idealiter zouden bedrijven hun producten en voorraad zo moeten kunnen beheren dat ze de laatste maanden van het jaar niet als piekseizoen hoeven te ervaren en te allen tijde voorbereid zijn op een eenmalige stijging van de vraag" aldus Roi Elizondo, Vice President Strategic Alliances bij Huboo.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie