Nationale Naamprijs 2025 eert beste bedrijfsnamen
Afgelopen maandag, op 23 juni 2025, zijn in Mediavaert in Amsterdam de eerste Nationale Naamprijzen uitgereikt. Deze nieuwe award, een initiatief van naamexpert Floris Hülsmann van Namarama, bekroont de krachtigste en meest creatieve namen in het Nederlandse bedrijfsleven. Uit meer dan 250 inzendingen selecteerde een onafhankelijke jury drie winnaars die uitblinken in originaliteit, relevantie en impact.
Beste Bedrijfsnaam: Eleven55
Eleven55, een duurzame textieldrukkerij, haalde de prijs voor Beste Bedrijfsnaam binnen. De naam verwijst 11.55, 5 voor 12, op de klok, wat de urgentie van hun missie onderstreept: door reststoffen in de mode-industrie te hergebruiken willen ze duurzamere kleding op de markt brengen. De oprichters zeggen dus dat het einde nadert om iets goed te doen.
Het is een naam die een sterk signaal afgeeft 'zonder hysterisch met het vingertje te zwaaien en de noodklok te luiden,' zegt de jury in het juryrapport. 'Eleven55 [heeft] in haar bedrijfsnaam naast haar filosofie, ook de urgentie die nodig is in de industrie waar ze in werkt, op een slimme en subtiele manier verwerkt.'
Mooiste Merknaam is No Fairytales
No Fairytales won de prijs voor de Mooiste Merknaam. Het bedrijf maakt groenteproducten als wortelwraps en paprika-tortilla’s, met als boodschap een ‘echt, eerlijk verhaal’ te willen vertellen. Geen sprookjes dus, gewoon gezond eten. ‘No Fairytales breekt met de sprookjes van de voedingsindustrie en zet een unieke toon. Het woord 'No' in een merknaam getuigt van durf en maakt hem onvergetelijk,’ aldus de jury in De Ondernemer.
AMORV sterkste ‘nieuwe naam’
Ook de sterkste rebranding kreeg aandacht bij de uitreiking. Architectenduo AMORV, voorheen bekend als Origins Architecten, transformeerde zichzelf als een rups in een vlinder. ‘Geen nieuwe jas, maar een volledig nieuw vocabulaire. AMORV klinkt sterk, poëtisch en krachtig tegelijkertijd,’ concludeerde de jury volgens De Ondernemer.
Nationale Naamprijs 2025: voor herhaling vatbaar
Volgens initiatiefnemer Floris Hülsmann wordt het belang van een goede naam nog te vaak onderschat. ‘Ze zijn vaak het krachtigste onderdeel van een merk, en toch vergeten bedrijven en instellingen dat maar al te vaak. Deze prijs verandert dat hopelijk.’ De prijs biedt ondernemers, marketeers en creatieven een podium om hun naamcreatie te laten erkennen en inspireert anderen om na te denken over de kracht van een goede naam.
De Nationale Naamprijs wordt een jaarlijks terugkerend evenement. De editie in 2026 is al aangekondigd - voor updates en informatie over het inschrijven kan je je alvast inschrijven.