Meer dan de helft van de Nederlanders viert de feestdagen anders dan voorheen

Meer dan de helft van de Nederlanders viert de feestdagen anders dan voorheen

Redactie Baaz

Naarmate de winterse avonden dichterbij komen en de feestelijke sfeer ontwaakt, onthult recent onderzoek van PayPal* dat Nederlanders in snel tempo hun traditionele feestdagen herdefiniëren. Opvallend genoeg heeft 53% van de bevolking in de afgelopen twee jaar hun feestdagtradities aangepast.

Gen Z-ers en Millennials aan kop

Opmerkelijk genoeg spelen de jongere generaties een glansrijke hoofdrol in deze veranderingen. Ongeveer 70% van de Gen Z-ers en Millennials in Nederland zegt dat ze hun tradities tijdens de feestdagen hebben aangepast aan de moderne tijd.

Top 5 nieuwe tradities voor de feestdagen onder Gen Z-ers en Millennials:

  • Secret Santa

  • Niets doen en ontspannen
  • Films of series kijken
  • Duurzamer en bewuster de feestdagen in gaan (ethische cadeaus, minder versieringen etc.)
  • Familie activiteiten skippen en in plaats daarvan op vakantie gaan of tijd doorbrengen met vrienden

Het onderzoek weerspiegelt de scherpe realiteit: het uitgeven van geld staat bovenaan als de grootste stressfactor tijdens de feestdagen. Ook hier steekt de Gen Z-generatie er met een zorgwekkende 37% boven het gemiddelde van 24% met kop en schouders bovenuit. Dit laat de toenemende financiële druk zien waarmee jongeren worden geconfronteerd tijdens het feestseizoen. Hierdoor heeft de trend van 'Secret Santa' in hoog tempo terrein gewonnen. Deze moderne twist laat feestvierders één betekenisvol geschenk voor één persoon kopen, in plaats van meerdere cadeaus voor verschillende personen. Hierdoor wordt er bewuster omgegaan met uitgaven tijdens de feestdagen.

Top 5 nieuwe cadeau tradities onder Gen Z-ers en Millennials:

  • Het stellen van een budget voor cadeaus.

  • Cadeaus van tevoren kopen om de kosten te spreiden, waarbij rekening wordt gehouden met Black Friday en Cyber Monday.
  • Alleen cadeaus kopen voor bepaalde familieleden.
  • Ervaringen cadeau geven in plaats van materiële cadeaus.
  • Secret Santa.

Eenzaamheid

Naast deze financiële overwegingen werpt het onderzoek een kritische blik op de emotionele aspecten van de feestdagen. Zorgwekkend is het feit dat maar liefst 15% van de jongeren aangeeft zich eenzaam of geïsoleerd te voelen tijdens de kerstperiode, het hoogste percentage in vergelijking met andere leeftijdsgroepen.

"Deze bevindingen benadrukken de noodzaak voor ons allemaal om tijdens de feestdagen een extra inspanning te leveren en ervoor te zorgen dat mensen zich niet eenzaam voelen of gebukt gaan onder financiële stress", zegt Maarten Zwaan, director PayPal Benelux & Ierland. "Zelfs kleine gebaren kunnen een groot verschil maken. Met functies zoals Give at Checkout, waarmee consumenten €1 kunnen doneren wanneer ze online aankopen doen met PayPal, willen we de feestdagen voor iedereen een beetje mooier maken."

Vrije tijd hoog op het verlanglijstje

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking, namelijk 1 op de 3 respondenten, kijkt vooral uit naar vrije tijd en rust tijdens de feestdagen. Terwijl in andere Europese landen kersttradities zoals het versieren van de kerstboom en het interieur prioriteit hebben, staat vrije tijd hoger op het verlanglijstje van de Nederlanders. Dit verlangen naar ontspanning wordt nog sterker gevoeld onder jongere leeftijdsgroepen. Bijna de helft, 46%, van zowel Gen Z-ers en Millennials geeft aan dat ze vrije tijd zien als traditie en deze van alle tradities het meest waarderen tijdens de feestdagen. Dit benadrukt de groeiende behoefte aan balans en welzijn tijdens de feestelijke drukte.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie