Leidinggevende, laat protocollen en stappenplannen wat vaker links liggen!

Leidinggevende, laat protocollen en stappenplannen wat vaker links liggen!

Redactie Baaz

Bij te veel organisaties gaat het vooral om wat mensen niet kunnen en niet mogen. Mensen worden geacht om binnen de lijntjes te kleuren en voorspelbare resultaten op te leveren. Het gaat meer om protocollen en stappenplannen dan om speelruimte.

Tegelijkertijd wordt verwacht dat iedereen zich veranderingsgezind en innovatief opstelt. Dit eten van twee walletjes is niet inspirerend en leidt tot regelwoekering en rampkramp. Risicovreugde en intelligente ongehoorzaamheid zijn nodig om hieraan te ontkomen en nieuwe wegen te ontdekken die een verrassend verschil uitmaken. Laat die protocollen en stappenplannen daarom wat vaker links liggen.

Rots in de branding

Leo van de Voort en Rob Fijlstra stellen in hun boek belangwekkende vragen centraal: Hoe creëer je duurzaam (economische) waarde in een omgeving met zoveel unknown unknowns? Hoe bouw je een bedrijf dat minstens zo snel, bedreven en innovatief is als de mensen die daar deel van uitmaken – medewerkers, klanten, toeleveranciers, toezichthouders en financiers? Wat gebeurt er met je als de prestatiedruk toeneemt of de paniek toeslaat? Ren je weg of ren je jezelf voorbij? Of blijf je onverstoorbaar, als rots in de branding?

Kritisch pleidooi voor gedreven en gedurfd leiderschap

'Risicovreugde' moet de verbinding leggen tussen corporate finance en gedrag, tussen moreel kompas en het belang van economische waardecreatie. Waardecreatie en sociale psychologie op ooghoogte. Het is volgens de schrijvers een kritisch pleidooi voor gedreven en gedurfd leiderschap en tegen overdreven protocollen. Inclusief tien cases over Ajax, Rabobank, Unilever, AkzoNobel en DSM en met analyses over het bestuurlijk (on-) vermogen in deze bedrijven.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie