Kleine campagnes met persoonlijke content meest effectief bij ontvanger

Kleine campagnes met persoonlijke content meest effectief bij ontvanger

Redactie Baaz
DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, heeft de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 gepubliceerd. De Goede Doelen branche doet het goed tussen de commerciële partijen en is gemiddeld de grootste stijger wanneer het aankomt op de ratio’s.

Kleine campagnes met dynamische en persoonlijke content zorgen voor grootste effect bij de ontvanger. Nieuwe technieken worden steeds meer ingezet om relevante e-mailcampagnes op te zetten. De daling van de hard bounce rate (HBR) drie jaar op rij duidt op een gestage verbetering van de afleverkwaliteit van e-mailcampagnes.

Dit blijkt uit de jaarlijkse analyse van 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177.000 campagnes beschikbaar gesteld door zes e-mail service providers in Nederland. Dit onderzoek is uitgevoerd door Vision2B in opdracht van DDMA.

Kleine campagnes succesvoller

E-mailcampagnes met de kleinste omvang, 500 tot 1.000 e-mails, hebben de grootste positieve impact op de COR, met +9.5 procent. Dit kan een bewijs zijn dat kleinere campagnes beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer. Hoe groter de campagnes, hoe kleiner het resultaat. Campagnes die groter zijn dan 10.000 e-mails tonen lagere ratio’s.

Lage campagne frequentie zorgt voor hogere ratio’s 

Bedrijven die 1-10 campagnes per jaar versturen, hebben de meest positieve open en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44 procent, 1 tot 10 campagnes per jaar. 35 procent verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 20,5 procent verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar.

Verzenden in de ochtend populair, ontvanger leest in de middag en avond 

E-mails worden het meest geopend in de middag en avond, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. Van alle campagnes werd 78 procent verstuurd tijdens kantooruren. 08.00 uur donderdagochtend is met stip het meest populaire verzendmoment van de week. e-Commerce stuurt 59 procent van al haar berichten om 08.00 uur uit, net als telecom met 40 procent.

Mobiel gebruik 

Overdag is de desktop populair, maar ‘s avonds en in het weekend de mobiel. Van alle campagnes wordt 39 procent geopend op een mobiel apparaat en 61 procent op een desktop. branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn Horeca, Recreatie en eCommerce. 

Tijdens kantooruren wordt e-mail het meest op een desktop geopend. In de avond en het weekend gebeurt dit relatief vaker op mobiel. In de ochtend liggen de open pieken tussen 08:00 en 09:00 met 54 procent en in de avond tussen 19:00 en 20:00 met 48 procent.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie