Interview: eindbazen Lars Schotanus & Jaco Bal, oprichters van De Radiofabriek

Redactie Baaz
‘De Radiofabriek’ is hét productiehuis voor online radio en podcast in Nederland. Met een netwerk van ruim vijftig mediaprofessionals, meer dan tien jaar kennis en ervaring, maakt het radio voor iedereen toegankelijk. Wij spraken Eindbazen Lars Schotanus en Jaco Bal, over de verrassende opkomst van internetradio, het aangrijpen van kansen en stimuleren van creativiteit.

Fotografie: Eefke Burg 

Lars en Jaco ontmoetten elkaar bijna twintig jaar terug, samenwerkend aan media- en jongerenconcept ‘Yellow’. Dit loyaliteitsprogramma, onder andere gesticht door Radio 538, TMF, KPN en De Postbank, kwam in 2001 tot stilstand. Lars en Jaco besloten met elkaar door te gaan. Twee mannen met twee verschillende achtergronden, beide bewogen tot ondernemen. 

Lars vertelt: ‘We besloten dat we ooit iets voor onszelf wilde beginnen. In je eentje op een zolderkamer achter een laptop zitten was niet iets wat we ons voorstelden. We vonden het juist leuk om samen te sparren en dingen aan te pakken.’ Lars en Jaco besloten hun bedrijf in hetzelfde jaar op te richten. ‘Vervolgens hebben we onze werelden vermengd en startten we de ontwikkeling van allerlei concepten.’ Zoals de bedrijfsnaam verklapt, was radio één van die concepten. 

Een bedrijf opzetten met een compagnon of vennoot, daarvoor kan een uitzonderlijke samenwerking nodig zijn. Lars meent het tegendeel. ‘Onze samenwerking was zeker niet uitzonderlijk. Er zijn natuurlijk veel mensen die samen een eigen bedrijf beginnen. Wat belangrijk was in onze samenwerking, is dat we allebei in eenzelfde situatie zaten. We wilden beiden één ding: geen spijt hebben dat we het nooit gedaan hadden. Natuurlijk som je dan de voor- en nadelen van zo’n stap op, maar het risico was, zeker in die tijd, beperkt. Uiteindelijk besloten we dat we gek zouden zijn als we het niet zouden doen.’ Twintig jaar later is De Radiofabriek een begrip in Hilversum. 

Internetradio 

Internetradio, waaronder de podcast te scharen valt, is niet meer weg te denken uit de moderne tijd. Razend populair, maar een relatief nieuw medium. Hoewel het bedrijf in 2001 is opgericht, creëert het bedrijf pas de afgelopen tien jaar internetradio.  ‘We verwachtten met de introductie van het internet dat de mediawereld zou veranderen. Tien jaar geleden was het radiolandschap vrij traditioneel, iedereen deed zo ongeveer hetzelfde. Wij besloten het daarom op een nieuwe manier te doen. We zaten volop in de nieuwe technieken en zagen aankomen dat internet eveneens in de auto te gebruiken zou zijn en daarmee de toekomst zou hebben. Daar kwam bij dat we zagen dat het medialandschap mogelijk ging versnipperen. Daar zagen wij kansen.’ De oprichters geloofden dat het internet een luisterstandaard zou worden. Toen een vooruitblik, nu een realiteit. 

Het eerste internetradiostation van De Radiofabriek vond onder de naam ‘Traffic Radio’ het levenslicht. Luistercijfers groeien niet aan bomen, maar dit deerde het tweetal niet. Een enkele luisteraar was een succes. ‘Zo konden we vragen hoe diegene luisterde naar het internet, of de kwaliteit voldeed en hoe de verbinding verliep. Vanaf daar bouwden we verder, met het oog op meerdere stations.’ 

LEES OOK: Out now: Baaz 2.2019

Stress

Inmiddels is De Radiofabriek uitgegroeid tot een toonaangevend Nederlands mediabedrijf. De bedrijfsgroei die de afgelopen jaren is bewerkstelligd, doet beide ondernemers goed. Desondanks: groeit een bedrijf, dan groeit verantwoordelijkheid. Loopt de stress niet op? ‘We hebben met de tijd geleerd om ons te focussen. Daarin hebben we twee jaar geleden een belangrijke keuze gemaakt.’ Lars doelt op de verkoop van de traditionele telecomtak waar je van negen tot vijf achter je telefoon zit. Deze telecomtak, ook onder sturing van Lars en Jaco, bestond naast De Radiofabriek. ‘En het mediabedrijf, waar freelancers in en uit lopen, waar we vijftig mediaprofessionals om ons heen hebben.’ 

De twee verschillende werelden botsten. Tijd is nou eenmaal beperkt. ‘Willen we ondernemen, dan moeten we keuzes maken, stelden we. We besloten de traditionele telecomtak te verkopen en volledig voor internetradio te gaan.’ Nog altijd hebben Lars en Jaco eenzelfde koers voor ogen. Zij, en het team. ‘Onze collega’s zijn creatief, willen creëren en doen het met plezier. Negen tot vijf mentaliteiten kennen we niet, mensen met passie wél. Dat houdt het voor ons prettig.’ 

Management

De oprichters hebben inmiddels jarenlang ervaring in het aansturen van vele medewerkers, een lastig onderdeel voor veel beginnende ondernemers. Volgens Lars en Jaco gaat er tijd overheen voordat je dit écht goed kan. ‘Naarmate we ouder worden en jarenlang ondernemer zijn, hebben we de meeste valkuilen gehad. Je wordt behendiger in het leidinggeven aan een groter team en kunt beter omgaan met bepaalde situaties.’

Bovendien is het belangrijk dat je medewerkers de vrijheid gunt om met hun creativiteit aan de slag te gaan. Door goede ideeën te koppelen ontwikkel je pas écht een vooruitstrevende onderneming. ‘Het belangrijkste uitgangspunt dat we hanteren, is: iedereen moet doen waar hij goed in is. Dat hebben we in het volledige bedrijf doorgevoerd. We proberen iedereen in zijn kracht te zetten en op de juiste plek te hebben. Daarbinnen geven we medewerkers vrijheid en ruimte voor creativiteit.’ 

Dat betekent overigens niet dat iedereen deze vrijheid aan kan. Daarom is het aannemen van goede mensen van groot belang. ‘Je moet ze ook op de juiste plek zetten. Want waar je goed in bent, dat vind je leuk. Dan pas zet je mensen in hun kracht. Het sluit onophoudelijk op elkaar aan.’ 

Creativiteit

Ondernemers blijven mensen en daardoor zullen ze bij het opstellen van een project ook hun eigen smaak laten leiden. Al is dit misschien niet het handigst, aangezien het ook gaat om de commerciële mogelijkheden. ‘We werken bij De Radiofabriek met veel mensen samen. Daarin heeft ook iedereen zijn eigen interesse. De één heeft veel verstand van business, de ander heeft een voorliefde voor sport. We zetten ook daarin onze mensen in hun kracht.’ 

Dat moet dan vanzelf leiden tot eigen initiatief en schitterend radiomateriaal. ‘Als ik sportpresentator ben en ik ben groot fan van Ajax, dan zou ik ervoor zorgen dat ik de spits van Ajax in mijn radioprogramma heb. Natuurlijk kan je je eigen interesses en voorkeuren in jouw werk meenemen. Dat is alle vrijheid die je hebt. Dat maakt het voor de presentatoren en mensen alleen maar geweldig om te doen. Zij kunnen namelijk hun passie daarin kwijt. Daar is alle ruimte voor.’ 

Info www.deradiofabriek.nl


Podcasts

De Radiofabriek is inmiddels tien jaar bezig met het maken van podcasts. Opmerkelijk genoeg heeft het de afgelopen jaren pas écht een opmars gemaakt. ‘De ontwikkeling van podcasts is prachtig om te zien. Toen wij begonnen, was onze filosofie: we maken radio voor iedereen. Maar met podcasts kan je nog relevanter zijn voor een kleine niche. Het hoeft geen massaradio te zijn, het gaat niet om het bereik. Een onderwerp kan relevant zijn voor een selecte groep.’ Lars en Jaco zijn echter vooruitstrevende ondernemers en daarmee is het niet logisch dat ze genoegen nemen met de huidige positie van De Radiofabriek. De kracht zal de aankomende jaren alleen maar sterker worden. ‘We gaan de komende tijd nog meer niches bewandelen. Vanuit De Radiofabriek zélf, maar dit geldt ook voor klanten.’ Daarbovenop begint De Radiofabriek met Podcastworkshops. Wil een bedrijf zich wagen aan het medium, dan bieden deze workshops alle handvaten voor een succesvolle productie. Aanrader, want De Radiofabriek kent programmering als geen ander. Meer informatie is te vinden op de website. 

De Radiofabriek

'De Radiofabriek is het productiehuis voor online radio en podcasts in Nederland. ‘We hebben daarnaast zelf een aantal online radiostations. Zo zijn we begonnen met Traffic Radio voor de niche mobiliteit. Daarnaast zijn we met All Sports Radio de niche sport in gegaan. Drie jaar geleden zijn we gestart met New Business Radio.’ 2019 is het 100-jarige jubileum van de radio. Ter viering produceert De Radiofabriek sinds 1 januari ZTACK: een platform, geproduceerd vóór en dóór jongeren, met de doelstelling om radio opnieuw populair te maken onder nieuwe generaties.'

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie