Hoe zorg je dat mensen promotiemateriaal zoals pennen met logo ook echt gebruiken?

Hoe zorg je dat mensen promotiemateriaal zoals pennen met logo ook echt gebruiken?

Redactie Baaz
Als bedrijf wil je gezien worden op zoveel mogelijk plekken. Naamsbekendheid is immers een groot goed, naast natuurlijk een goede reputatie. Er zijn verschillende kanalen denkbaar om die naamsbekendheid te vergroten, en één daarvan is het laten maken en vervolgens verspreiden van promotiemateriaal. Het ene promotionele object is het ander echter niet, en als je de plank mis slaat is het vooral erg zonde van het geld. Zaak is dus om ervoor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk meerwaarde zien in het object dat ze van je krijgen.

Daarom bespreken we hier hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen jouw promotiemateriaal ook daadwerkelijk gebruiken.

Kwaliteit is cruciaal

Kwaliteit is belangrijke factor in het bereiken van je doel met promotiematerialen, namelijk dat mensen er voor langere tijd gebruik van maken en dan voortdurende zichzelf en anderen herinneren aan jouw bedrijf. Laten we bijvoorbeeld pennen met logo als voorbeeld gebruiken. Natuurlijk is het fijn om voor weinig geld een grote hoeveelheid pennen met je bedrijfslogo geleverd te kunnen krijgen. Maar als die pennen goedkoop aanvoelen, slecht schrijven, snel op zijn of snel kapot gaan, belanden ze waarschijnlijk snel in de prullenbank. Dat is zonde van het geld en de moeite. Daarom is een investering in wat duurdere maar een stuk duurzamere pennen verstandig. Dan kun je er misschien voor het beschikbare geld minder laten maken, maar je weet met meer zekerheid dat de ontvangers hem langer blijven gebruiken en dat jouw logo dus vaker tevoorschijn komt in hun leven. Laat je dus pennen bedrukken, kies dan voor kwaliteit.

Kies de juiste artikelen

Een goede pen kan iedereen wel gebruiken, en dat is dan ook een belangrijke factor in het succes van je promotieartikel: mensen moeten er wat aan hebben. Niemand gaat een flyer van jouw bedrijf boven zijn bed hangen, en zo’n keycord voor om je nek om je sleutels aan te hangen verdwijnt ook vrij snel de prullenbak in. Heb je een doelgroep waarbinnen nog relatief veel gerookt wordt, dan kunnen mensen je oprecht dankbaar zijn voor aanstekers met logo. Deze zal dan ook veel tevoorschijn worden gehaald. Sportartikelen worden vaak ook gewaardeerd, bijvoorbeeld bidons of sportshirts.

Afstemmen op het seizoen

Geef je een object in het verkeerde seizoen, dan kan het zo zijn dat mensen het niet de moeite waard vinden om te bewaren, terwijl ze het misschien in het seizoen zelf wel hadden kunnen gebruiken. Deel dus geen bedrukte zonnebrillen of petjes uit in de winter, maar doe dat wanneer de zomer eraan komt. Hetzelfde geldt voor strandartikelen. In de herfst en de winter is een paraplu weer zeer welkom, zeker gezien het feit dat nog relatief veel mensen er geen lijken te hebben. Studenten hebben er bijvoorbeeld maar zelden een en zullen waarschijnlijk dankbaar zijn voor een gratis paraplu met jouw logo erop. In de huidige tijd van corona zijn goede, wasbare mondkapjes overigens ook zeer welkom, ook als jouw logo erop staat.

Los een probleem op

We hadden het eerder al over aanstekers en paraplu’s, die vooral door bepaalde doelgroepen zeer gewaardeerd zullen worden wanneer ze deze gratis aangeboden krijgen. In het algemeen geldt dat het goed werkt om een item te geven dat een probleem oplost. Een goede winkeltas is zo’n praktisch object dat een probleem kan oplossen, zeker nu plastic tasjes nergens meer gratis zijn. Een rugzak kan evengoed een probleem oplossen. En wat te denken van een bedrukte pizzasnijder? Lang niet iedereen heeft zo’n ding in huis. Kortom, denk praktisch en je kunt succes hebben!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie