4 tips voor een geordende werkplek
Opgeruimd staat netjes

4 tips voor een geordende werkplek

Redactie Baaz
Zelfs de meest capabele ondernemers hebben wel eens een werkplek die zo rommelig is dat het een inbraak doet vermoeden. Terwijl een geordende werkplek behoorlijk efficiënt kan zijn en een stukje timemanagement is. Hoe je hiervoor zorgt? Baaz geeft vier tips.

1. Bedenk een handig systeem

Het begint met een systeem bedenken dat voor jou werkt. Schaf daarvoor opbergdozen en mappen aan. Dat kost allemaal even tijd, maar uiteindelijk heb je er alleen maar plezier van en scheelt het een hoop irritatie wanneer je op zoek gaat naar dat ene bonnetje in een uitpuilende schoenendoos. Grote boosdoener is vaak papier, dus houd een systeem aan waardoor dit niet gaat stapelen. Deel papier in in categorieën, door te bedenken wanneer jij het nog nodig zult hebben. Papieren die je in principe altijd nodig hebt – maar niet dagelijks gebruikt – kun je archiveren in ordners. Het is sowieso handig om dingen die je vaak gebruikt dichtbij te leggen, zoals een pen en een notitieblok.

2. Hou het dagelijks bij

Nadat het systeem is bedacht, hoef je er in principe niet veel tijd voor uit te trekken om het te handhaven. Althans, zolang je het dagelijks bijhoudt. Kies daar een vast tijdstip voor, zodat het onderdeel van de routine wordt. Het levert veel tijd op als je dit goed bijhoudt, het is tenslotte na een dag veel gemakkelijker op te ruimen dan als je dit eens per week doet. En wellicht dat opruimen nog kan dienen als ontspanning op een dag dat je verder alleen je beeldscherm ziet. 

3. Een goed bureau is het halve werk

Het scheelt al enorm als je een goed bureau hebt, het liefst met veel lades. In zo´n lade kun je dan je ´elke dag´-spullen leggen. Let er ook op of jouw bureau groot genoeg is, een kleine variant is uiteraard lastiger om  opgeruimd te houden. Als de prijzen van gloednieuwe meubels je nog een beetje afschrikken, heb je best kans dat je tweedehands iets niet onaardigs op de kop kan tikken. Daar zitten meer pareltjes tussen dan je denkt. 

4. Berg kabels/snoeren op

De gemiddelde ondernemer heeft anno 2014 flink wat electronica-apparatuur op zijn bureau staan, met bijhorende kabels en snoeren. Dat laatste staat vaak heel rommelig. Je kunt die opbergen met een speciaal opbergsysteem, een kabeldoorvoer, kabelgoten of gewoon in een doos.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie