Hoe (omgekeerde) drop shipping zorgt voor een consolidatieslag op het internet

Joël van Vugt
Een aantal jaar geleden had bijna niemand er nog van gehoord: drop shipping, een methode waarbij een aanbieder van een product, andere online webshops toegang geeft tot zijn producten om die te verkopen. Het klinkt ideaal, want als online retailer (e-tailer) heb je zo geen eigen logistiek meer nodig. Maar is het dat ook? Het omgekeerde lijkt waar.

Logistiek en marketing

Binnen de webwinkelwereld zijn er twee zaken van groot belang. De eerste is logistiek en de tweede is marketing. Omdat er geen fysieke winkel is, zal al het winkelend publiek via de webshop geworven moeten worden. Het grote voordeel daarvan is dat je niet gebonden bent aan een bepaalde plek of regio. Het nadeel is dat je hierdoor automatisch concurrentie krijgt van heel Nederland, plus omstreken.

Drop shipping ideaal instrument

Praktisch zorgt dit ervoor dat de marges in de onlineverkoop erg laag zijn. Het is dan ook zaak om dit te compenseren door vooral kwalitatief veel omzet te draaien. En daar is drop shipping een ideaal instrument voor. Het biedt een e-tailer met een eigen warenhuis en logistieke structuur de mogelijkheid om zijn afzetmogelijkheden enorm te vergroten. Voor degene die een succesvolle webshop draait, biedt het juist de mogelijkheid om bijna tegen zero costs een enorm aanbod van producten te bieden.

Nadelen

Het lijkt een ideaal huwelijk, waarbij beide partners kunnen profiteren. Toch zijn er wel een aantal nadelen. De grootste daarvan is dat de toch al flinterdunne marge gedeeld moet worden. Beide partners willen uiteraard verdienen aan een product. Slapend rijk worden kan in theorie, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Voor de leverancier van de producten omdat hij hoge vaste kosten heeft. En voor de webshopeigenaar, omdat hij zeer waarschijnlijk veel tijd en energie moet steken in het continu trekken van nieuwe leads. En tijd is ook geld.

Belangrijkste trend

Maar wellicht de belangrijkste trend is dat de grote webwinkels, zoals Amazon of Bol.com in Nederland, steeds groter, bekender en dominanter worden. Deels ook door drop shipping. Zij bieden namelijk een omgekeerde vorm van drop shipping aan. Hierbij maken lokale leveranciers gebruik van hun platform om hun producten te verkopen. Dit zorgt ervoor dat het aanbod op dergelijke sites explosief is gestegen, waardoor je er inmiddels werkelijk alles kunt kopen wat je maar kunt bedenken. Van een mondharmonica, tot teenslippers, tot je favoriete merk toffees. En aangezien consumenten hechten aan betrouwbaarheid, zijn ze geneigd om continu terug te keren naar de grote platforms. Net zoals ze voortdurend naar dezelfde supermarkt gaan, of het liefst hun hele leven lang bij dezelfde zorgverzekeraar blijven plakken.

Voor nieuwe e-tailers wordt het zo lastig om een originele nieuwe webshop te starten. Zijn er namelijk nog producten te bedenken die je nog niet online kunt kopen? Zelfs retail voor beperkte subculturen is inmiddels dankzij drop shipping te vinden op de grote platformen. En waar originaliteit wegvalt, blijft enkel concurreren op prijs over. En daarbij geldt de macht van de massa.

Conclusie drop shipping

Concluderend kun je zeggen dat drop shipping vooral een verdere consolidatie op het internet in de hand werkt, juist omdat de grote platformen er steeds machtiger door worden. Ook voor kleinere e-tailers kan drop shipping prima werken, mits je maar met enorm hoge verkoopcijfers kunt pronken.