Het is Warmetruiendag 2018: even die kachel laag op kantoor
Zet die kachel op je werk vandaag eens wat lager of zelfs uit en trek een dikke sweater aan. Het is namelijk Warmetruiendag 2018.
Bijna alle Nederlanders denken regelmatig na over klimaatverandering. Ze praten erover en maken nadrukkelijk klimaatafwegingen in hun eigen gedrag. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van i&o research voor Warmetruiendag 2018. Bijna vier op de vijf Nederlanders is bereid tot klimaatvriendelijker aankopen of wil beter nadenken over hun keuzes, zodra de impact van bijvoorbeeld vlees en elektronica op klimaat en milieu hen bekend is.
Draagvlak voor stevig klimaatbeleid
Nederlanders geloven sterk in eigen gedragsverandering. Desondanks blijkt er in ons land toch veel ouderwets klimaatpessimisme te leven omdat veel ondervraagden (70 procent) vrezen dat andere mensen hun gedrag niet willen aanpassen. Zij zijn wel optimistisch over technologische innovaties en over beleid dat nog wordt ontwikkeld.
Uit de antwoorden komt een opvallend stevig draagvlak tevoorschijn voor maatregelen van de overheid voor duurzaamheid in het onderwijs (92 procent), voor gasloze nieuwbouw (91 procent), voor meer investeringen in openbaar vervoer (90 procent) en zelfs voor een nieuwe vliegtax (76 procent). Dat kan een steuntje in de rug zijn, zeker voor gemeenten die na de verkiezingen van 21 maart versneld willen verduurzamen.
Verwarm jezelf, niet de wereld!
Warmetruiendag vraagt aan mensen: verwarm jezelf, niet de wereld! Deze dag wordt elk jaar in februari georganiseerd door Klimaatverbond Nederland, de samenwerking van 165 gemeenten, provincies en waterschappen voor een goed klimaatbeleid. Voor de zesde keer is groene energieleverancier Greenchoice mede-organisator van Warmetruiendag onder het motto: de groenste energie is de energie die je niet hoeft op te wekken.
De warme trui is inmiddels het optimistische symbool geworden voor alles wat mensen zélf kunnen doen tegen klimaatverandering: thuis, op school en op het werk. Na overheden, scholen, universiteiten en mensen thuis doen ook steeds meer bedrijven fanatiek mee. Spontane acties worden gedeeld via #warmetruiendag op twitter, facebook en instagram.