Gastexpert | Vijf lessen van Jamie Siminoff

Redactie Baaz
In 2013 verscheen Jamie Siminoff, oprichter en CEO van Ring, in de Amerikaanse realityshow Shark Tank. Shark Tank is een programma waarin ondernemers hun ideeën pitchen tegenover een ‘sharks’-team – titanen uit het bedrijfsleven, die op basis van de pitch kiezen om wel of niet te investeren in de ideeën van de deelnemers. Jamie pitchte een videodeurbel die via wifi verbonden was met zijn smartphone, waardoor hij kon spreken met iedereen die aan de deur stond, en ze bovendien kon horen en zien. Ondanks de hoge verwachtingen werd Jamie afgewezen door het Shark Tank-panel en verliet hij de show met lege handen. Slechts vijf jaar later haalde de overname van Ring door Amazon de krantenkoppen. In dit gastartikel deelt hij de vijf belangrijkste lessen die hij leerde van zijn succesverhaal.

Les 1 – Zet door, houd vol!

Ik heb altijd al een passie gehad voor het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe dingen. Ik bracht de meeste middagen na school door in de garage, knutselend met dingen waar ik eigenlijk niet mee mocht spelen. Daardoor heb ik veel van chemische, mechanische en elektrotechnische technieken geleerd. Ik heb nog steeds de littekens om het te bewijzen. Jaren later ging ik terug naar diezelfde garage waar Ring ontstond, met driehonderd ideeën op papier. Ik dacht: als ik een aantal mensen inhuur en gewoon ga bouwen in mijn garage, dan zie ik vanzelf wel wat er gebeurt. Het grappige is dat de videodeurbel niet eens tussen die driehonderd ideeën stond.

Het idee voor de deurbel ontstond doordat ik mijn eigen deurbel niet kon horen in de garage. En er was op dat moment nog geen product op de markt om dit probleem op te lossen. Daarom bouwde ik zelf een wifi- videodeurbel, die ik met mijn smartphone kon beantwoorden. Toen mijn vrouw mij vertelde dat de videodeurbel haar een gevoel van veiligheid gaf, realiseerde ik me dat deze uitvinding meer was dan een lifehack voor thuis. En zo richtte ik in 2012 Doorbot op, de voorganger van Ring, samen met onze missie om buurtcriminaliteit terug te dringen.

De moraal van dit verhaal? Probeer door te zetten en schrijf alle ideeën op die je hebt. Als je het gevoel hebt dat je iets op het spoor bent, blijf dan teruggaan naar je garage, zolderkamer of andere werkplek en blijf werken aan datgene waar jij in gelooft. Misschien vind je jouw miljoenenidee dan per ongeluk – of juist uit noodzaak.

Les 2 – Vind de oplossing voor een probleem

Hoewel de ontwikkeling van je product van essentieel belang is, moet de kern van je bedrijf bestaan uit een oplossing. Welk probleem lost het product op voor je klant? Ga op zoek naar je kernwaarden, de belangrijkste missie die je vooruit helpt. En zorg ervoor dat alles wat je doet bijdraagt aan het behalen van die missie. De missie is een essentieel onderdeel van een bedrijf en waarom het bestaat. Voor het team is het een reden om hard te werken, om concessies te doen. Bij Ring houdt dat in dat alles wat we doen bijdraagt aan onze missie om buurtcriminaliteit terug te dringen.

Mensen willen producten die hun leven beter maken. Verspil geen tijd en geld aan het uitbreiden van je product met toeters en bellen die niet bijdragen aan de hoofdmissie van je product. Elke functie moet bijdragen aan het einddoel en de klant helpen bij het oplossen van het probleem of de uitdaging.

Les 3 – Werk hard

Een bedrijf opzetten is ontzettend moeilijk, daar is geen twijfel over mogelijk. En dan heb ik het niet over lange nachten op kantoor. Ik heb het over een agenda zonder eind. Wat het nog moeilijker maakt is het feit dat wat je doet waarschijnlijk nog nooit eerder gedaan is. Bovendien is er het reizen. Niet het leuke reizen, maar het soort reizen waarbij je een nachtvlucht neemt om geld te besparen op een hotel. Een planning waar zelfs een Olympisch atleet van zou schrikken en waarbij het geld continu dreigt op te raken. Toch hebben we hard gewerkt, en niemand heeft geklaagd. Iedereen begreep dat we er iets voor over moesten hebben om een wereldwijde impact te maken.

Les 4 – Eén team, één missie

Begint je bedrijf te groeien? Bedenk dan waar je middelen nodig hebt. Waar moet je je op focussen om ervoor te zorgen dat je je missie bereikt? Om ervoor te zorgen dat jouw product uniek is, moet je soms een onconventionele route kiezen. Daarvoor heb je ook mensen nodig die datzelfde doen. Onze missie bij Ring motiveert ons elke dag weer. Als je team niet achter de missie van het bedrijf staat en er niet volledig in gelooft, dan zitten ze waarschijnlijk niet op de juiste plek. De meest succesvolle bedrijven ontstaan uit de non-lineaire mensen die erachter zitten. Als je eenmaal de juiste mensen hebt gevonden, is het belangrijk dat je ze de zelfstandigheid geeft om sneller te groeien en het volgende niveau te bereiken.

Les 5 - Geluk

Als laatste: geluk. Deze sleutel tot succes lag – en ligt nog steeds – buiten onze macht. We hadden zo veel doorbraken bij Ring – zoals de deelname aan Shark Tank – dat het oneerlijk zou zijn om niet van geluk te spreken. In feite gaf dat programma Ring de publieke bekendheid die we nodig hadden om een organisatie te bouwen waar vandaag de dag duizenden mensen werken. Een organisatie die wijken veiliger heeft gemaakt en die nu deel uitmaakt van Amazon. We zijn begonnen met één product en hebben dat uitgebreid naar een volledige reeks producten en diensten die beveiligingssystemen betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen.

Succes behalen moét lastig zijn. Wil je iets groots neerzetten, dan moet je worden uitgedaagd. Succesverhalen ontstaan alleen als mensen anders denken dan anderen.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie