Gastexpert | Prettysocial media: social media in een notendop

Gastexpert | Prettysocial media: social media in een notendop

Redactie Baaz

Jacob Poortinga en Jim Glansdorp maken deel uit van een compleet nieuwe marketinglichting. Nemen we anno 2020 een willekeurig aantal kanalen onder de loep, dan zien we een volledig veranderd landschap ten opzichte van vijftien jaar terug. Jacob is acht jaar werkzaam als ondernemer in online media en sales en introduceerde marketingbureau prettysocial media in Nederland. Collega Jim Glansdorp vergaarde op jonge leeftijd 400.000 online volgers in Nederland en België, startte als stagiair bij prettysocial media en is inmiddels een volgroeid marketing- en salesspecialist.

Tal van consultants en ‘experts’ werken vandaag de dag als adviseur voor online marketing. Het merendeel van deze ‘experts’ slaagt er niet in om meldingswaardige werkervaring en voorgaande successen op te dreunen. Zodoende: geen beter moment om twee heren met een daadkrachtige achtergrond uit te nodigen om over de kansen en details te vertellen van social media en dergelijke online kanalen.

Het medialandschap is in de afgelopen jaren enorm versplinterd met als gevolg een steeds groter wordende concurrentie. Om als merk of organisatie goed (online) zichtbaar, onderscheidend én succesvol te zijn, heb je een doordachte social media strategie nodig. Het is daarom ook onze missie om op adverteerders en publishers op de meest effectieve en relevante manier samen te brengen.

Bij mediaplanning gaat het erom dat je de juiste boodschap, via de juiste media en op het juiste moment bij de juiste doelgroep krijgt. Bij prettysocial media streven we naar een synergetisch effect waar de volgende drie vragen overlappend aangepakt worden.

1. Inhoud Wat willen we vertellen?
2. Vorm Hoe willen we het verhaal vertellen?
3. Context Waar laten we de boodschap zien?

Allereerst gaat het om de inhoud, oftewel het verhaal dat je te vertellen hebt. Net zoals je een product ontwerpt om aan te sluiten op de behoeften van een klant, ontwerp je een bericht op basis van het karakter van een doelgroep. Zodoende is het belangrijk om te weten wie je wilt bereiken, wie je doelgroep is. Het is onze expertise om te weten hoe we de doelgroep moeten bereiken en hoe intensief we communiceren naar deze doelgroep toe. Hoe beter de doelgroep omschreven is, des te gerichter we te werk kunnen gaan.

Verder bepalen we een social media strategie ook op basis van een specifieke doelstelling. Deze hangt vaak af van de fase waar je als bedrijf in zit en hoe bekend je al bent bij het publiek. Je kunt denken aan verschillende doelstellingen, zoals ‘branding & awareness’, waarmee je je naamsbekendheid vergroot, maar ook vertrouwen en autoriteit opbouwt. Of je hebt je marketingdoelstellingen veel meer gericht op conversie, zoals contactformulieren of online verkoop.

Omnichannel

Je kunt social media marketing vooral zien als een grote kans om jouw doelgroep op een creatieve, effectieve en interactieve manier te bereiken. Daarnaast is aanwezig zijn als bedrijf op social media inderdaad een must. Social media is inmiddels zo ingeburgerd bij de Nederlandse consument, waardoor het vaak het belangrijkste kanaal is geworden om nieuws te consumeren.

Het bedrijven van social media marketing is één van de middelen in de sales funnel om de potentiele klanten te informeren en te stimuleren. SEA, SEO, print en outdoor vervullen een rol om iemand klant te maken. Er zijn meerdere contactmomenten nodig om iemand jouw klant te maken, dus met alleen social media marketing ben je er niet. Je moet alleen goed afwegen welke contactmomenten het meest effectief zijn voor jouw klant. En dan is de inzet van social media vaak een moment dat niet overgeslagen kan worden.

Zelf van start

Het is heel belangrijk om eerst je (online) doelgroep te leren kennen. Als je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, is het de taak om content te maken die deze doelgroep aanspreekt. Dit is een kwestie van uitproberen en daar ligt ook de kracht van social media. Wij raden de klant altijd aan om zoveel mogelijk uitingen te creëren waarmee wij kunnen optimaliseren. Soms is een bepaald woord, bepaalde foto of video net iets effectiever dan de andere uiting. Dit kun je uitstekend meten via social advertising.

Fotografie: Arend Edel, Eagle Noble Foto.

Aanpak

Inmiddels heeft prettysocial media een internationaal netwerk van meer dan 1.500 unieke social media kanalen van bekende traditionele offline media alsmede populaire online media. Met de inzet van ons netwerk brengen wij de boodschap van een adverteerder vanuit de naam van relevante en/ of bekende publisher. Denk daarbij aan bekende merken, dagbladen en magazines – titels die autoritair overkomen op en gelijkenissen tonen met een doelgroep.

Daarnaast ondersteunen wij de gesponsorde post met social media advertising (Facebook en Instagram). Via de gesponsorde post brengen we de boodschap van de adverteerder uit naam van de publisher onder de aandacht van een groot publiek. Gedurende de campagnes wordt er dagelijks gekeken naar mogelijkheden als het gaat om conversieoptimalisatie. Op basis van de resultaten sturen wij de campagne bij en optimaliseren we naar de best presterende branded content combinaties.

Advies
Aan de hand van de gewenste boodschap en doelgroep geven we advies over de in te zetten publishers en de manier waarop de campagne vorm gaat krijgen.

Creatie
Samen met de klant en de publisher wordt de content gecreëerd die uit naam van de publisher naar de doelgroep wordt gepubliceerd.

Uitvoering
De content wordt geplaatst op de timeline van de publisher (Facebook of Instagram), waarna geadverteerd wordt uit naam van de publisher gericht op elke gewenste doelgroep. Hierbij maken we onder andere gebruik van de uitgebreide demografische gegevens en interesses die Facebook biedt.

Rapportage
De eindresultaten worden gerapporteerd, geanalyseerd en vervolgens wordt advies gegeven over eventuele verbeteringen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie