Gastcolumn: De listicle
De ‘listicle’, een thematische opsomming van punten, is een steeds populairder wordende artikelvorm. Het waarom is al snel duidelijk: iedereen leest het toch even snel door, want je wilt de tips niet missen en ze staan nu zo handig op een rijtje. En eigenlijk maakt het dan bijna niet uit wat voor lijstje je voor ogen krijgt, je scant de kopjes en bent geïnformeerd.
Totdat het flauw wordt natuurlijk. Het lijstje van de tien vakantietips voor Groningen, Drenthe, Limburg, enzovoorts wordt al gauw vervelend als je dagelijks je portie krijgt. Toch maken media maar wat graag gebruik van deze lijstjes omdat - juist ja - iedereen ze tóch leest. En met veel lezers werk je aan je eigen zichtbaarheid en oplage/bezoekcijfers.
Boekhandels bijvoorbeeld maken al lang gebruik van de listicle om de boekenverkoop te stimuleren. De boeken in bijvoorbeeld De Bruna of Libris-Boekhandel boeken Top 10 en de Boeken Top 10 (Tip) van Bol.com zijn boeken die, doordat ze in het lijstje staan, beter verkopen. Maar ook de top tien films, muziek, bloggers, het nodigt uit even te kijken en de tips ter harte te nemen. Het is een andere vorm, maar heeft hetzelfde doel: de kijker uitnodigen de lijst door te nemen.
Smeuïg zijn natuurlijk de lijstjes, zoals gedachten die je niet snel deelt of wat je allemaal niet kunt als je stottert. Wie is er zo sterk om niet even te kijken?
Als je publiciteit zoekt, kun je daar natuurlijk zelf ook heel handig gebruik van maken. Je stelt een lijstje op met de leukste, grappigste, beste, voordeligste punten van jouw product of dienst. Een beetje humor in de listicle is prettig; dat houdt het luchtig en leesbaar. Maar zorg wel dat je
- waardevolle informatie deelt,
- dat je opsomming consistent is,
- en dat je de punten nummert.
Een listicle schrijven is een hele goede manier om op een leuke en afwijkende manier (media)aandacht te vragen voor jouw organisatie of dienst.
Persbericht
Mocht jouw onderwerp een iets complexer karakter hebben en meer uitleg verdienen, en wil je serieus genomen worden door de media, dan helpt een goed persbericht. Persberichten schrijven is geen sinecure. Zorg dat je een goed persbericht schrijft, zodat media jou en je boodschap ook serieus nemen. Je kunt behoorlijk ‘struikelen’ bij het schrijven van een persbericht, daarvoor wil ik je behoeden en daarom lees je in een volgend artikel de listicle voor het persbericht.