Future-ready bankieren: waarom de traditionele bank een modern bedrijf moet worden

Future-ready bankieren: waarom de traditionele bank een modern bedrijf moet worden

Redactie Baaz

Een voortdurende klimaatcrisis, het herstel na een jarenlange pandemie, de nasleep van natuurrampen, en de gevolgen van kritieke geopolitieke situaties: het bedrijfsleven heeft het zwaar te verduren, maar tegelijkertijd gaat alles gewoon door. Vooral de financiële sector heeft het moeilijk, want – naast allerlei onvoorziene externe factoren – ligt er ook nieuwe concurrentie op de loer: de fintechs en grote tech-bedrijven. Hoe blijf je je concurrentievoordeel behouden terwijl de klanten verwachten dat ze 24 uur per dag, zeven dagen in de week, gebruik kunnen maken van alle bankdiensten? Laat dat nou net de expertise zijn van de fintech-bedrijven.

Traditionele

De financiële sector is al volop aan het moderniseren met de nieuwste technologische ontwikkelingen, maar toch slagen de traditionele banken er niet in om bij de tijd te blijven. Zij moeten nog flink aan de bank: niet alleen om deze nieuwe concurrentie voor te zijn, maar ook om in de toekomst staande te blijven. Saket Gulati van Cognizant belicht drie manieren waarop de traditionele bank een modern en toekomstbestendig bedrijf wordt.

1. Investeren in de digitale transformatie

Het Future Ready Business onderzoek laat zien dat de financiële sector op plaats vijf van de acht staat op het gebied van toekomstgerichtheid. Dat is niet gek, want de afgelopen jaren werden traditionele banken geconfronteerd met hun digitale achterstand – maar het is wel zorgwekkend. Nu er nieuwe spelers actief zijn in de sector, wordt de urgentie van de digitale transformatie nóg groter. Gelukkig hoeven we niet alleen te vrezen voor de nieuwe fintech-bedrijven. Zo kunnen traditionele banken ook leren van de manier waarop deze bedrijven de digitale ervaring voor klanten verbeteren, of de manier waarop ze met digitale werkplekken de ervaring voor medewerkers verbeteren. Zo versnelt ABN AMRO bijvoorbeeld al zijn digitale transformatie naar een wereldwijd cloud-based IT-landschap.

De digitale transformatie vereist veel tijd, maatwerk en een goede interne samenwerking, maar de voordelen spreken voor zich. Zo zien moderne banken een verhoogde operationele effectiviteit en medewerkerstevredenheid, aanzienlijke kostenvermindering en een kortere time-to-market door artificial intelligence (AI) en automatisering.  

2. Duurzame bedrijfsvoering intern en extern stimuleren

Duurzaamheid is essentieel om vandaag de dag een modern bedrijf te zijn, dat vindt ruim 87 procent van de financiële instellingen. Toch onderneemt minder dan de helft van de banken duurzaamheidsactiviteiten, dit terwijl zij hun ESG-gegevens wel moeten rapporteren.

Bovendien moeten banken ook partners en klanten stimuleren om zich actief bezig te houden met het behalen van ESG-doelstellingen. Van het beoordelen van het duurzaamheidseffect van leningen en beleggingen tot het aansporen van klanten om groenere producten te gebruiken, traditionele banken moeten meer doen om hun ESG-doelstellingen te behalen. Dit is ook waar fintechs het verschil maken, ze zijn klantgerichter en spreken zich uit over onderwerpen als duurzaamheid, wat hen ook helpt bij het aantrekken van nieuw talent.

3. Inspelen op de wensen en behoeften van (nieuw) talent

Gemotiveerde en tevreden medewerkers hebben de kracht om een bedrijf toekomstgericht te maken, maar ook de financiële sector heeft moeite om personeel te behouden en nieuw talent aan te trekken. De sector schiet vooral tekort op het gebied van diversiteit, inclusiviteit en aandacht voor duurzaamheid. Daarnaast blijkt dat meer dan de helft van de medewerkers een hogere tevredenheid heeft als de werkgever het gebruik van technologie stimuleert. Het is tijd dat traditionele banken leren van de fintechs: ze moeten hun huidige en potentiële talenten beter leren kennen, en hier actief op inspelen. Een succesvolle bedrijfsvoering is immers onmogelijk zonder gemotiveerde mensen.

Traditionele werkwijze loont niet langer

Organisaties in de financiële sector zijn verrassend veerkrachtig. Volgens het Future Ready Business onderzoek geeft negentig procent van de ondervraagde werknemers aan dat hun bedrijf zou kunnen blijven functioneren in geval van aanzienlijke IT-storingen. De IT- infrastructuur van deze bedrijven moet echter verder gaan dan alleen maar kunnen functioneren in geval van nood.

De traditionele manier van werken was voorheen lonend, maar tegenwoordig zijn de traditionele banken niet opgewassen tegen de snel veranderende wereld. Van de toenemende concurrentie tot onvoorziene externe omstandigheden: banken moeten hun aanpak veranderen. In deze nieuwe wereld is ESG een prioriteit, speelt technologie een overkoepelende rol en kan talent al het verschil maken. Vooruitgang op al deze fronten is noodzakelijk zodat de traditionele banken ook in de toekomst stabiel, weerbaar en concurrerend blijven.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie