Een andere blik op persoonlijke ontwikkeling
Een andere blik op persoonlijke ontwikkeling

Een andere blik op persoonlijke ontwikkeling

Redactie Baaz

Als (interim)manager ziet Charlotte Krielaart dagelijks de druk die ondernemers, managers en zelfstandige professionals ervaren. Of die ze zichzelf opleggen, zowel zakelijk als privé. Ook jij zult de drive herkennen bij je collega’s en medewerkers: grote sprongen willen maken, in resultaten en in communicatie. Grip willen houden op snel veranderende omstandigheden en direct en effectief reageren op mensen om je heen. Dat wil jij ook en ongetwijfeld ben je wel eens gewezen op het fenomeen NLP – Neuro-Linguïstisch Programmeren. Haakte je al af bij de naam alleen? Dat hoeft niet meer, want er is nu een actieve methode voor ondernemers om meer uit jezelf te halen. En uit je omgeving. 

De eerste doelgroepspecifieke ondernemersopleiding voor NLP in Nederland

Speciaal voor leidinggevenden ontwikkelde Krielaart Ondernemers NLP, een exclusief programma. Voor, door en mét ondernemers, zodat je in hoog tempo nieuwe inzichten, praktische tools en kennis vergaart over de werking van je brein. Met de eendaagse ‘Fingerfood voor ondernemende geesten’ krijg je al meer inzicht in jezelf en anderen en leer je hoe je effectiever kunt omgaan met de mensen om je heen. Krielaart vindt het de grootste uitdaging om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van mensen die op hoog niveau opereren. Je kent dat wel: sneller - hoger - verder. Ze geniet niet voor niets een grote reputatie op het gebied van veranderings-, reorganisatie- en crisisvraagstukken. Ze geeft je hier graag een kijkje in de keuken bij haar alternatieve aanpak voor persoonlijke groei. 

Spice up your life

Natuurlijk ben je in je ondernemerschap (vanuit welke functie ook) altijd op zoek naar meer rendement en balans in je leven. Maar dat kun je ook leren in een sfeer van plezier, humor en ontspanning. Dus niet braaf op je stoeltje zitten en op het juiste moment even klappen en een kopje koffie. Eén dag waarop al je zintuigen in beweging komen: zien, horen, voelen, ruiken, proeven. Niet top-down dus, maar in een stevige interactie met gelijkgestemden om je heen. In een enthousiaste groep ondernemers, managers en professionals geef en krijg je onmiddellijk feedback. Je leert beter formuleren en luisteren. Je leert lichaamstaal lezen en ontdekt welke houding en stijl bij jou past om anderen mee te nemen. Stof tot nadenken over jouw toolbox aan communicatie-instrumenten. 

Niet zomaar uit de lucht gegrepen, NLP heeft een solide wetenschappelijke basis

NLP is in de jaren zeventig ontstaan aan de Universiteit van Californië (Santa Cruz). De grondleggers van NLP (John Grinder, Richard Bandler en Frank Pucelik) deden jarenlang samen onderzoek. Ze kozen voor de uitwerking van hun modellen voor mensen die aanzien genoten in hun vakgebied. Ze kregen aanwijzingen wat die uitblinkers anders deden dan anderen. Na talloze observaties en gesprekken analyseerden en verwerkten ze de gevonden – bijzondere – structuren voor effectieve communicatie en wisten deze om te zetten in modellen en technieken om deze kennis overdraagbaar te maken. 

Kenmerkend is, dat degene die door ervaring al over bepaalde vermogens beschikt, zich daarvan vaak niet meer bewust is. De buitenwereld ziet hun talent, vaardigheden en vermogens vaak als individuele eigenschappen. En daarmee is inmiddels het doel van NLP om de vaardigheden, waarover een ervaren en succesvol persoon (expert) beschikt, snel en efficiënt over te dragen. Een van de modellen ken je ook: van onbewust onbekwaam via bewust onbekwaam naar bewust bekwaam. En uiteindelijk ga je op de automatische piloot, want onbewust bekwaam voelt als intuïtie. 

NLP-communicatiemodel

Het NLP-communicatiemodel geeft onder andere antwoord geeft op de vraag "Hoe nemen we waar en hoe reageren we op de buitenwereld?" Ons brein filtert de miljoenen bits aan data en informatie die per seconde op ons afkomt. Door drie onbewuste, universele modelleerprocessen, namelijk: weglaten, vervormen en generaliseren. Voor de analytici onder ons, het past ook in een schematisch model. 

Bovenstaand model geeft inzicht hoe het mogelijk is dat verschillende mensen dezelfde gebeurtenis op een andere wijze interpreteren. 

Over oogbewegingen en voorkeurspatronen

In 1890 publiceerde de gerenommeerde Amerikaanse psycholoog William James als eerste iets over oogbewegingen. Bijna 100 jaar later werd dit opgepakt door de oprichters van NLP. Zij ontdekten dat – tijdens gesprekken – onze ogen zich ruwweg in 4 richtingen bewegen; van links naar rechts en naar boven en beneden. Hierin ligt veel informatie verborgen over hoe informatie verwerkt wordt en wat er intern bij iemand gebeurt. Het brein verwerkt binnenkomende informatie op diverse manieren en onze ogen verraden de plaats in de hersenen waar de informatie is opgeslagen. De oogbewegingen sluiten aan bij ons zintuiglijke voorkeursysteem:

  • Visueel (beelden)
  • Auditief (geluid)
  • Kinesthetisch (gevoel) of 
  • Auditief digitaal (interne dialoog, analyse).

Het is een onbewust proces. Bewust zijn de oogbewegingen nauwelijks te sturen en het is ook geen leugendetector. Gevorderden in NLP gebruiken het als aanvullende informatie.

Tijdens een gesprek zou je dus je benadering op de zintuiglijke voorkeuren van een sollicitant kunnen aanpassen. Of een geruststellende aanpak kiezen tijdens een beoordelingsgesprek, als de situatie daarom vraagt. Het vergt best wel wat oefening en je moet het proefondervindelijk ervaren en duiden. Ter geruststelling: Het is empirisch; het werkt of het werkt niet. En dat het werkt, kun je zelf gaan leren. 

De juiste feedback

Feedback geven is mensen uitdagen om te groeien. Het is een boodschap over het gedrag of over de prestatie van een ander en is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. De manier van feedback geven is van invloed op de acceptatie ervan. Het meeste effect behaal je als je feedback positief weet te verwoorden. Oefeningen in feedback geven en ontvangen vergt een kwetsbare op(en)stelling van de betrokkenen. Dat doe je liever niet in je dagelijkse omgeving, waar de uitwerking heel anders kan uitpakken dan jouw intentie. Hoe fijn is het dan om in een veilige setting te ervaren wat je kunt veranderen – lees: verbeteren – aan jouw manier van complimenten geven of hoe je een ander wijst op verbeteringsmogelijkheden? En let wel: Falen bestaat niet, er is alleen feedback. De overige uitgangspunten binnen (ondernemers)NLP zijn in dit verband:

  • Communicatie is respons.
  • Elk gedrag heeft een positieve intentie.
  • Je hebt alle hulpbronnen in je.

Zelfreflectie en zelfvertrouwen

Zit je op het juiste spoor of moet je op bepaalde gebieden nog wat in beweging komen? Ondernemers-NLP helpt je om eerlijke vragen te stellen. Op alle gebieden kun je inzichtelijk maken waar er nog wat te winnen valt, zoals:

  • Werk
  • Gezondheid
  • Geld
  • Maatschappelijke bijdrage
  • Relatie, vrienden en familie 
  • Ontspanning. 

Als je weet waar je staat, kun je in een volgend stadium – met hulp van anderen – (nieuw) zelfvertrouwen opbouwen. 

Fasten your seatbelts 

Een boost in vaardigheden en zelfvertrouwen komt niet vanzelf. Vind je dat een te groot commitment? Kies dan voor NLP in één dag. In een dynamische groep van zo’n 25 ondernemers lever je zelf de praktijkvoorbeelden aan over meer rendement en balans. En dan kun je het aan Charlotte overlaten om de hele dag in een aantrekkelijke vorm te gieten, met hoge energie, veel lachen en leren. Zie het als intiem werktheater waar je in de tijd van één dag wordt uitgedaagd om een inspiratieboost te ervaren, op de toppen van synergie tussen de deelnemers.

Wil je alle mogelijkheden volledig uitbuiten, dan ga je de diepte in met de opleiding Ondernemers-NLP van 15 intensieve dagen, verdeeld in clusters, over een periode van 6-7 maanden. Deze leidt je op tot gecertificeerd NLP Practitioner en is volledig toegespitst op de uitdagingen van ondernemers, managers en zelfstandige professionals. 

Meer informatie op www.ondernemersnlp.nl

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie