Dit moet het MKB weten over cloudanalytics

MKB
Redactie Baaz
Analytics was lange tijd vooral iets waar grote bedrijven zich mee bezighielden. Voor het MKB waren de tools vaak te duur en ingewikkeld. De cloud brengt daar verandering in. Vijf vragen over cloudanalytics voor het midden- en kleinbedrijf. En uiteraard de antwoorden.

Wat is cloudanalytics?

Om het maximale uit cloudanalytics te halen, moet een MKB-manager eerst weten wat het is. Business Intelligence & Analytics is een verzamelnaam voor tools en activiteiten die gericht zijn op het samenbrengen van data uit één of meerdere bronnen, het creëren van datamodellen, het verwerken van de data, de analyse van die data en uiteindelijk het presenteren en opslaan van inzichten uit die analyse.

Cloudanalytics biedt bedrijven de mogelijkheden rondom data-analyse en business intelligence op basis van cloudtechnologie. Daarmee krijgt de implementatie alle voordelen mee van een cloudaanpak: met name een laagdrempelige instap door het ontbreken van een grote investering vooraf, en een voortdurend voordeel van schalen en betalen naar behoefte en gebruik. Daarnaast hebben cloudanalyticsoplossingen vrijwel van nature de mogelijkheid om met databronnen in zeer diverse locaties te werken (zoals social media of SaaS-applicaties), waar dit bij on-premises oplossingen soms minder natuurlijk is.

Een ‘on-prem only’-uitrol van analytics kan lastig en tijdrovend zijn vanwege de inspanning met betrekking tot het plannen, ontwikkelen, testen en uitrollen van de noodzakelijke infrastructuur, databaseservers en ETL/ELT-programmatuur. De cloudaanpak ontzorgt dus in grote mate, waarbij de focus van de organisatie voornamelijk op de business outcomes gericht kan zijn: de nieuwe inzichten. Begrijpelijk dus dat cloudanalytics in snel tempo terrein wint. Bij grote bedrijven, maar in toenemende mate ook binnen het MKB.

Waarom is cloudanalytics interessant voor het MKB?

Data worden ook wel ‘het nieuwe goud’ of ‘de nieuwe olie’ genoemd. Maar data zijn pas goud waard als ze ook tot nieuwe, waardevolle inzichten leiden. Inzichten waarmee een bedrijf bijvoorbeeld zijn klanten beter kan bedienen of processen kan optimaliseren. Zonder die inzichten is geen sprake van ‘big data’ maar van een berg data.

Grote bedrijven ontwikkelen al geruime tijd succesvolle economische modellen om vanuit de databerg nieuwe economische waarde creëren. Veel traditionele MKB-bedrijven moeten die stap nog maken. Cloudanalytics helpt daarbij met betere rapportages en inzichten. Dit alleen al maakt cloudanalytics tot een interessante tool voor het MKB.

Zijn er nog meer voordelen voor het MKB?

Cloudanalytics helpt ook bij het versnellen van innovatie. Door vanuit de cloud te werken, ontstaat bijna vanzelf een gemeenschappelijk platform dat de beschikbaarheid van data vergroot en de samenwerking bevordert. Dit zijn belangrijke ingrediënten voor succesvolle innovatie. Inzichten op basis van die data worden bovendien makkelijker gegenereerd én gedeeld.

Het MKB heeft innovatie op andere punten al omarmd. Zeker op de gebieden die financieel en operationeel binnen handbereik liggen van de MKB-ondernemer. Kijk maar naar het gebruik van videocamera’s door winkeliers. Die zijn geëvolueerd van extra beveiligingsmiddel tot ware Internet of Things (IoT)-devices. De camera’s brengen klantgedrag in kaart, om waar nodig in te grijpen. Cloudanalytics is dan een logisch vervolg.

Zijn de cloud-based analyticstools al breed beschikbaar?

Omdat data-analytics een breed gebied beslaat, zijn er veel leveranciers actief. Die leveranciers zijn van oorsprong vaak gespecialiseerd in een bepaald segment. Toch claimen ze inmiddels bijna allemaal een breder pakket van cloudanalytics te bieden. En die claims zijn niet altijd onterecht. Ook halen bedrijven hun BI- en analytics-functionaliteit steeds vaker uit de grote publieke clouds als AWS en Microsoft Azure.

Zijn die tools nu al geschikt voor het MKB?

Cloudanalytics is klaar voor gebruik door het MKB. Alleen al de grote public-cloudplatformen van Amazon en Microsoft bieden volwaardige BI-functionaliteit. En die functionaliteit bestrijkt bijvoorbeeld ook de gebieden van ‘predictive analytics’ en big data-analyse. De implementatie van cloudanalytics behoeft geen bigbangaanpak, maar is juist van nature gebaat bij een stap-voor-stapaanpak, waarbij voortdurend voortschrijdend inzicht wordt opgebouwd op basis van eerdere analyses. De tooling hiervoor kan op een flexibele manier en tegen een betaalbare prijs worden ingekocht. Ook door het midden- en kleinbedrijf.

Door Kees Tolsma, Business Development Manager bij Tech Data.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie