De zes belangrijkste e-commerce trends van dit moment

Ruben den Boer
23 en 24 januari verzamelde de kern van het Nederlandse e-commerce landschap zich op de Webwinkel Vakdagen. Behalve dat dit een jaarlijks evenement is waar bedrijven kunnen netwerken en kennis kunnen uitwisselen, worden tijdens deze beurs ook altijd de trends in e-commerce duidelijk. De wereld van e-commerce is continu in beweging.

Alhoewel er regelmatig innovaties worden gedaan, opvallende cases voorbij komen en nieuwe spelers de markt betreden, zijn er ook langlopende trends te ontdekken. Wij nemen de belangrijkste trends in e-commerce onder de loep.

Personalisatie

Personalisatie-SaaS (Software as a Service) staat voor toepassingen die helpen bij het doen van suggesties aan bezoekers van een website. De applicaties hiervoor doen automatisch suggesties gebaseerd op vertoond gedrag van klanten. Wie iets op internet bekeek of plaatste, zal ook interesse hebben in het volgende onderwerp of product. Je herkent dit waarschijnlijk van bekende webwinkels die suggesties doen als ‘Dit vind je misschien ook leuk’. Web based-personalisatiemogelijkheden waren tot voor kort vaak alleen beschikbaar als onderdeel van een dure analysetool, veelal horend bij een nog duurder IT-pakket. Nu zijn deze tools stukken toegankelijker, met name voor het MKB. Denk bijvoorbeeld aan de software van Adobe (Target), IBM (productsuggesties) en Google (Optimize 360).

LEES OOK: CEO Gijs Martens: 'Ondernemen moet niet als werk voelen'

De toepassing van machine learning is sterk in opkomst bij een steeds verdere verfijning van personalisatie. Door achter de schermen statistische analyses te koppelen aan gebruikersdata, is het makkelijker om productcategorieën en –pagina’s prioriteren, zonder dat hiervoor exclusieve programmatuur nodig is.

On- en offline

Het doel van bedrijven die zowel online als offline actief zijn is om het ene winkelconcept het andere te laten versterken. Bijvoorbeeld door een offline publiek zo enthousiast te krijgen voor een winkelconcept, product of dienst, dat ze hierover online het woord doen. En andersom. Uit data van ‘engagement labs’ blijkt dat offline gesprekken tweemaal zoveel effect hebben op verkoop als online gesprekken. Het web is niet allesomvattend: zorg dat mensen ook offline enthousiast over je product zijn. Offline communicatie neemt bovendien niet significant af, ondanks dat mensen veel meer tijd in digitale sferen doorbrengen. Tegelijkertijd neemt het aantal online gesprekken sterk toe.

Beleving

Afprijzen lijdt per definitie niet to succes. Belangrijker is vindbaarheid. Verkopen tegen lage prijzen is absoluut een USP, maar als onderscheidend punt is het onvoldoende om consumenten gegarandeerd terug te laten komen naar een webshop. Het is de combinatie van diverse USP’s die zorgt voor het gevoel dat klanten keer op keer laat terugkeren. Wanneer je lage prijzen met een groot aanbod, korte dan wel duidelijke aflevertijden, veel product- en klantreviews en zelfs voordelen voor vaste klanten combineert ga je past echt succes boeken. Dit aanbod aan USP’s is voor sommige Nederlandse e-commerce aanbieders misschien onhaalbaar, maar wie beleving wil aanbieden, zal wel moeten streven naar zoveel mogelijk aspecten waarvan de klant een goed gevoel krijgt.

Artificial Intelligence

De mogelijkheden van AI zijn enorm, maar de meeste retailers staan nog slechts aan het begin van het grijpen van de voordelen ervan. De technieken zijn zo geavanceerd dat ze zelfs consumenten kunnen helpen die niet eens aan het winkelen zijn. Met behulp van een mobiele telefoon en AI-technologie is het een fluitje van een cent om de sneakers van een vriend of vriendin te vinden in een webwinkel. In de toekomst zullen retailers AI gebruiken voor het verzamelen van informatie die consumenten hebben geplaatst op websites. Denk aan productreviews. Deze informatie gaan ze gebruiken om klanten beter te kunnen bedienen in hun Brick and Mortar winkels. De verzamelde info zal ze in staat stellen om betere voorstellen te doen, suggesties die goed aansluiten bij de belevingswereld van de consument.

Mobiel betalen

Is een website ontwikkeld voor mobiel gebruik, dan ben je er nog niet. Bijna vijftig procent van de consumenten in een webshop haakt af als ze niet kunnen betalen zoals ze willen. Een verkeerde betaalmix kan je conversie volledig verpesten. De vraag is daarom: hoe bepaal je welke betaalmethoden je het beste kunt aanbieden? De top-3 betaalwijzen bij het doen van online aankopen bestaat uit iDEAL, creditcards en PayPal. Alle drie de betaalwijzen groeiden de afgelopen jaren met tientallen procenten. Het is niet zozeer van belang om een mix van de drie aan te bieden, maar om uit te zoeken welke manieren van betalen het beste passen bij het soort webwinkel én bij de klanten die deze winkel bezoeken.

LEES OOK: Data Feed Management: e-commerce en connectiviteit

Subscriber based business models

Subscription based business modellen nemen snel toe aan populariteit. De Uber’s, Spotify’s en Airbnb’s van deze wereld hebben in sneltreinvaart terrein gewonnen. Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het idee erachter niet helemaal nieuw is. Betalen om voordeel te krijgen bestaat al even. Je betaalt iets en krijgt daarvoor een stukje voordeel bij aankopen of diensten. De opkomst van e-commerce heeft wel gezorgd voor een wagonlading aan nieuwe mogelijkheden. Zo bieden subscription based business modellen je de kans om zaken te testen en kun je vaste klanten bijzonder gericht aanbiedingen doen.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben