De ultieme checklist voor zakelijke teksten

De ultieme checklist voor zakelijke teksten

Redactie Baaz
Mensen vergeten vaak dat het schrijven van teksten een belangrijk onderdeel is van het overbrengen van je bedrijfsvisie. Met een goed geschreven stuk tekst kun je een heldere boodschap verkondigen en weet de klant precies waar het om gaat. Hierbij een uitgebreide checklist voor het schrijven van zakelijke teksten.

Checklist

Deze uitgebreide checklist helpt je bij het schrijven van een pakkende en duidelijke tekst. Volgens Entrepreneur is het goed om zelfverzekerd te zijn over je geschreven teksten en komt de checklist goed van pas. De lijst is opgebouwd uit 10 onderdelen die elk stapje in het schrijfproces bij langs gaan.

1. Voorbereiding
- Voor je begint: overtuig jezelf ervan dat je een goede, effectieve tekst gaat schrijven.
- Zet gewoon wat op papier en ga later pas perfectioneren.
- Bedenk een goede invalshoek
- Verplaats jezelf in de lezer

2. De titel
- De titel moet nieuwsgierig maken en de aandacht van de lezer trekken
- Maak het specifiek
- Bekijk voor inspiratie eens titels van andere business stukken

3. Het verhaal
- Visualiseer je product of dienst in de tekst
- Niet alleen maar positief: laat ook de knelpunten naar voren komen
- Eindig wel op een positieve noot

4. Verwachtingen
- Voldoet je tekst aan de verwachtingen van de lezer en is het zijn of haar tijd waard om je stuk te lezen?
- Wil je dat lezers je tekst gaan delen?
- Verras je publiek met een onverwacht onderdeel. Doe meer dan ze verwachten.

5. Inhoudelijk 
- Bedenk pakkende tussenkoppen
- Houd je alinea’s kort genoeg om de lezer erbij te houden
- Gebruik ook geen lange, onoverzichtelijke zinnen. Korte, pakkende zinnen zijn beter.
- Blijf bij het onderwerp. Maak geen gekke sprongen.
- Stel ook vragen aan je lezer in de tekst, dit houdt de aandacht erbij.
- Bullet-points zijn ook altijd fijn voor de lezer. Bijvoorbeeld bij een opsomming.

6. Woordkeuze
- Let erop dat je geen moeilijk jargon gebruikt
- Laat onnodige woorden weg. Het woordje ‘om’ is 90% van de tijd niet nodig. Vermijd ook  woorden als ‘heel’ en ‘dingen’, die betekenen eigenlijk niets.
- Gebruik verbindingswoorden om zinnen aan elkaar te ‘lijmen’. Voorbeeld: Ten tweede, Overigens, Anderzijds, etc.

7. Geloofwaardigheid
- Testimonials zijn altijd goed om het vertrouwen van een lezer te winnen als het om een dienst of product gaat.
- Cijfers doen ook vaak wonderen, maar hou het overzichtelijk.

8. Afronding
- Vat het verhaal nogmaals samen aan het eind van de tekst
- Geef geen nieuwe informatie in de conclusie, je hebt alles al verteld

9. Laatste check
- Lees je tekst zelf nogmaals door als je klaar bent en laat het ook door een ander lezen. Dan haal je de eventuele fouten eruit.
- Let ook op de lay-out.

10. Na de publicatie
- Vraag om feedback
- Bekijk de reacties, bijvoorbeeld op social media.
- En blijf schrijven! Oefening baart kunst!

Lees ook: Tips om beter te leren schrijven 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie