De Uitdaging: vernieuwing is vooruitgang

De Uitdaging: vernieuwing is vooruitgang

Redactie Baaz

Op 20 maart kwamen de deelnemers Exact’s ondernemerstraject De Uitdaging bij elkaar. Op locatie bij YES!Delft, een ware ideeënfabriek en verzameling van ‘s Nederlands innovatiefste ondernemers en startups, staken zij de koppen bijeen. Het doel? Groter en pragmatischer durven denken dan alleen mogelijk is.

De dag valt bijna drie maanden na een eerste ontmoeting op de kick-off, waar de ondernemers achter Blndr, Sonneveld Rijplaten en Anfors Imperial hun bedrijfsuitdagingen openstelden. De toentertijd gepresenteerde uitdagingen zijn uiteenlopend en herkenbaar.  Zo poogt rijplaatverhuurder Maurice de motivatie die hem oorspronkelijk tot ondernemen zette terug te vinden en mikt Bart Klaassen van Blndr op een verhoging van leads en effectievere branding.

Inmiddels is ieder ondernemer gekoppeld aan één van Exact’s experts. Wij spraken de ondernemers. Waar staan ze? Welke stappen zijn ondernomen voor het tackelen van de uitdaging? Hoe verloopt het contact met de experts; gaat het de goede kant op, of blijven de barrières te groot?

Bart Klaassen | Blndr

‘Even uit je bestaande omgeving getrokken worden, gedwongen om met een andere blik naar je business te kijken: het doet goed’, vertelt Bart Klaassen (hoofdfoto) van Blndr op locatie. Samen met Bastiaan Koetsveld stichtte hij in 2009 zijn bedrijf. Onder noemer ‘picture the experience’ stelt hij evenementen en bedrijven in staat om zowel werknemer als bezoeker ambulant de mogelijkheid te geven om zichzelf te fotograferen.

Een tijd terug voegde Bart met zijn team de blndr booth toe aan het repoirtoire: een nieuw business model, waarbij zijn ervaring met het verhuren van photo booths gebruikt wordt voor een fris, schaalbaar product. Waar de blndr booth precies in voorziet? 

‘We zorgen dat je bezoekersdata inzichtelijk wordt, punt is dat dát niet heel sexy is’, vertelt Bart. ‘Het verhaal wat we momenteel op onze website vertellen is nog lang niet het verhaal wat we willen vertalen. Het moet aangescherpt worden. Met Mark (expert voor Blndr) doen we daarvoor het voorwerk. Hij geeft zijn visie, wij gaan aan de slag.’ Zijn uitdaging is helder, waarmee een eerste stap is gezet. 

Bart wilt het verhaal van blndr booth sprekend maken. Het voorwerk daarvoor reikt verder dan het contact met expert Mark: een dag zoals bij YES!Delft kan zichzelf veelvoudig uitbetalen, maar daar is Blndr al langere tijd van op de hoogte. ‘Jaarlijks organiseren we een aantal heidagen, om in grote lijnen de werkzaamheden in kaart te brengen en verbeterpunten en doelstellingen te bepalen. Dan hebben we echter niet altijd experts tot onze beschikking: mensen met verstand van zaken, waarmee je kan sparren over het besprokene. Zowel met Mark als op een dag als vandaag hebben we dat wel. Controle kan enorme bevestiging geven.’

Maurice Sonneveld | Sonneveld Rijplaten

Over de voordelen van contactmomenten is Maurice Sonneveld, eigenaar van Sonneveld Rijplaten, eveneens te spreken. ‘Sinds we met Floris (Sonneveld Rijplaten’s expert) hebben gesproken, zit er een frisse wind in. Je wordt bevraagd en er komen ideeën naar voren waar je wel eens aan denkt, maar nooit voor in actie komt. Dat geeft net het beetje dat nodig is om tot iets nieuws te komen.’

Maurice Sonneveld, Miriam Sonneveld en dagspreekster Lija Groenewoud van Vliet. 

Maurice zit al vele jaren in het vak. Twintig jaar na het oprichten van zijn bedrijf bleek de sleur onvermijdelijk. ‘Het bedrijf is gezond, je weet dat het goed loopt, maar toch is het niet altijd even eenvoudig. Veel zaken hebben ruimte voor verbetering, dat weet je, maar uiteindelijk kom je er toch niet aan toe, of doe je het niet, om welke reden dan ook. Ik ben niet te oud om te stoppen en wil de resterende jaren met plezier kunnen uitzingen. Het feit dat ik al tien jaar niets nieuws had ontdekt helpt daarbij niet.’

Niets nieuws, tot zijn contact met Floris, waarna Maurice het voetstuk voor het toevoegen van een nieuwe maat rijplaten is gaan leggen. ‘Ik word weer geforceerd om de concurrentie een stap voor te kunnen zijn, nieuwe ideeën te verzinnen en aanpassingen door te voeren. Daar krijg ik de grootste kick van. De platenmachine waarmee ik ooit begon lastte ik in mijn loze uurtjes in elkaar. Vervolgens werd ik om de veertien dagen gebeld door mensen die zelf zo’n machine wilde maken. Niet dat ik dan het achterste van mijn tong liet zien, maar het feit dat ik iets simpels kon maken waar andere niet op kwamen, dát gaf energie. Nu word ik weer uitgedaagd, moet ik een manier vinden om zaken te versimpelen en keert die energie terug.’

In samenwerking met het TU Delft cultiveert YES!Delft startups. Een volledig overzicht van activiteiten vind je hier. De volgende bijeenkomst, waarin de ondernemers uitgebreid te maken krijgen met thema’s marketing en sales, vindt binnenkort plaats. Tot die tijd is expert, accountant en eigenaar van De Jong Accountants Koen de Jong te horen in een recente uitzending van Baaz Business Radio.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie