De PR-factor

De PR-factor

Redactie Baaz
Als ondernemers iets op orde moeten hebben, dan is het wel hun PR .... ok, naast de administratie misschien. Maar niet iedereen denkt dat je er je brood mee kunt verdienen.

Zo vroeg iemand me op mijn verjaardag nog: “Goh, leuk PR, ennuh … dat werk doe je fulltime?” Toink. Dat is net zoiets als aan een huisarts vragen “O, en hebt u een speciale studie gedaan?” Public relations is de optelsom van de Johan Cruijffs: als je niet schiet kun je ook niet scoren + onbekend maakt onbemind.

Werk aan de winkel dus voor ieder bedrijf, maar maak het niet moeilijker dan het is. Is PR een belangrijk en invloedrijk deel van je marketing, dan kom je ver. Zorg ervoor dat anderen praten over jou of jouw onderneming.

Puur PR werkt. Kijk naar Richard Branson van Virgin en Anita Roddinck van The Body Shop. Ze besteden geen euro aan adverteren en zijn toch wereldberoemd. Het lijkt erop alsof ze 'gewoon' overal in de publiciteit komen, maar er zit veel werk achter.

Allereerst een onderscheidend en nieuwswaardig verhaal. Bijvoorbeeld over hoe je bedrijf is opgericht of over waarom jij je producten of diensten levert. Zorg dat er geen speld tussen is te krijgen, want dan is het jouw verhaal niet meer en verlies je de controle. Ten tweede, doe je huiswerk en bedenk wie jouw story tellers moeten worden. Welke personen, websites of tijdschriften?

Columnist Barbara Willems werkte lange tijd als communicatie- en PR-adviseur voor A-merken in de consumentenelektronicabranche. Ze is nu zelfstandig ondernemer en eigenaresse van PR Matters (www.prmatters.nl)

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie