De Nederlandse supermarktomzet stijgt
Nederlandse supermarktomzet stijgt

De Nederlandse supermarktomzet stijgt

Redactie Baaz

Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet van supermarkten in Nederland stijgt.

Een eigen winkel of supermarkt en benieuwd in welke jaren, dagen en uren er gemiddeld in jouw branche het meest winst wordt gemaakt? Dan zijn de kengetallen van onderzoeksbureau GfK ongetwijfeld interessant.

De Nederlandse supermarktomzet is in november 2014 met 0,8% gestegen van €2.54 miljard naar €2.56 miljard, zo maakt GfK bekend. In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de online omzet van Nederlandse supermarkten 1.0% van de totale supermarktomzet. Wel krijgen supermarkten steeds meer te maken met gespecialiseerde concurrenten zoals Wijnvoordeel en Zooplus. De online omzet van dit soort foodspeciaalzaken bedraagt 5.7% van de totale omzet.

Interessant daarnaast is dat de zondagomzet tot en met het derde kwartaal van 2014 de grens van € 1 miljard ruim is gepasseerd. Huishoudens in de Randstad en het zuiden van het land maken naar verhouding meer gebruik van de zondagopening dan huishoudens in bijvoorbeeld het noorden en oosten. Je winkel openhouden op zondag in de randstad is dus zeker aan te raden!

Tot slot: de groei van de zondagomzet gaat ten koste van de avondverkopen. Vrijdag en zaterdag blijven wel nog steeds de belangrijkste omzetdagen voor supermarkten.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie